تکنولوژی

رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود

(آوازه) :

ظاهراً استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI، قصد دارد با مدل ChatGPT خود به رقابت مستقیم با گوگل بپردازد و طی روزهای آینده، موتور جستجو مدل هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی خواهد کرد.

 

به‌تازگی پستی در یک انجمن آنلاین منتشر شده که در آن به ساخت نام دامنه و گواهی امنیتی برای «search.chatgpt.com» اشاره شده است. البته در حال حاضر، این آدرس وجود خارجی ندارد و هیچ صفحه‌ای با آن باز نخواهد شد. علاوه بر این، «پیت هوانگ»، محقق هوش مصنوعی، در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به این دامنه، به تاریخ 9 می (20 اردیبهشت) نیز اشاره کرده است.

 

در حال حاضر، اطلاعات بسیار کمی در مورد موتور جستجوی احتمالی ChatGPT وجود دارد که احتمالاً مانند Perplexity و Google Gemini، براساس سوالات پرسیده‌شده توسط کاربران کار خواهد کرد.

 

موتور جستجو ChatGPT رقیب جدی گوگل؟

 

انتشار این خبر، احتمالاً برای گوگل بسیار نگران‌کننده خواهد بود که در بیش از دو دهه گذشته، بر بازار موتورهای جستجو تسلط داشته است و 90 درصد از کل جستجوهای جهانی را به خود اختصاص داده است. «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، ماه گذشته در طی مصاحبه‌ای با «لکس فردمن»، گفته بود که ChatGPT می‌تواند آینده جستجو باشد.

 

او در جریان مصاحبه خود گفته بود:

 

«اگر بتوانیم موتور جستجوی بهتری نسبت به گوگل بسازیم، فکر می‌کنم باید این کار را انجام دهیم. گوگل 13 تبلیغ و 10 لینک آبی به شما نمایش می‌دهد. اما چیزی که مرا بسیار هیجان‌زده می‌کند این است که شاید راه بسیار بهتری برای کمک به مردم در یافتن اطلاعات مدنظر خود وجود داشته باشد.»

 

موتورجستجو OpenAI می‌تواند رویکردهای متفاوتی را دنبال کند. به‌عنوان مثال، Perplexity از رویکرد چت‌بات استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند از آن سؤال بپرسند و سپس نتایج جستجوی آن‌ها توسط هوش مصنوعی نمایش داده می‌شود. گوگل جمینای نیز بیشتر از یک رویکرد چت‌محور بهره می‌برد و علاوه بر لینک جستجوی گوگل، تجزیه‌و‌تحلیلی را به کاربران ارائه می‌کند. طبق شایعات، به‌نظر می‌رسد که رویکرد OpenAI برای موتورجستجو ChatGPT به Gemini نزدیک‌تر خواهد بود.

 

منبع: دیجیاتو


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا