اقتصادی

نیچ مارکتینگ چیست؟ راز موفقیت فروشگاه‌های آنلاین تازه کار

[ad_1]

(آوازه) :

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار کوچک باشید، به خوبی می‌دانید که برای توسعه و پیشرفت آن ورود به فضای وب اجتناب‌ناپذیر است، تا حدی که اگر فعالیت خود را به صورت آنلاین شروع نکنید انگار اصلا وجود ندارید. اما در مسیر دراز و پرپیچ و خم شروع کسب‌‌وکار آنلاین سدی بزرگ، یعنی رقبای قدر تمام قد جلوی پیشرفت شما ایستاده‌اند، کسب‌وکارهایی که از شروع فعالیت‌شان سال‌ها گذشته و جای خود را در دل مخاطبان باز کرده‌اند.

وجود این رقبا امید شما را از پیدا کردن مشتری‌های وفادار و درنتیجه رسیدن به فروش و سود مدنظرتان ناامید می‌کند، اما راه‌حل‌های مفیدی برای این مشکل بزرگ وجود دارد. نیچ مارکتینگ یکی از این راه‌حل‌ها است.

اگر برای شما هم سوال است که نیچ مارکتینگ چیست و دقیقا چه تاثیری روی موفقیت فروشگاه‌های آنلاین دارد، این مطلب برای شماست.

نیچ مارکتینگ چیست؟

هر کسب‌وکار نوپا و تازه‌کاری هدف خود را روی رسیدن به یک فروش معقول و رقابت با سایر کسب‌وکارهای بزرگ تنظیم می‌کند. به منظور رسیدن به این هدف، دو راه در پیش روی آن‌هاست: اول این که محصول و خدمات خود را به اندازه رقبا ارتقا دهند و دست به تبلیغات گسترده بزنند. البته بودجه‌ و سرمایه‌ی کم و محدود اجازه چنین کاری را به کسب‌وکارهای تازه‌کار نمی‌دهد.

راه دوم به غایت ساده‌تر و قابل‌اجراتر است. با دسته‌بندی مشتریان و تعیین و تشخیص ویژگی‌های آنان، خود را با نیازها و سوالات ذهنی آن‌ها آشنا ‌سازید. سپس با بررسی محصول یا خدمات خود، ببینید که کدام یک از نیازهای آنان را می‌توانید رفع کنید. با این کار مشتریان هدف خود را محدود کنید و فقط به آن‌ها خدمات‌رسانی کنید.

نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه‌ای دقیقا به این معنا است که شما به جای فعالیت در کل یا بخش بزرگی از بازار آنلاین، فقط گوشه‌ای کوچک از آن را به دست می‌گیرید، گوشه‌ای که رقبایتان به آن بی‌توجه بودند. با تمرکز روی این بخش شما مشتریان وفاداری پیدا می‌کنید و سپس می‌توانید در سایر شاخه‌ها نیز ورود و توسعه پیدا کنید.

انواع نیچ مارکتینگ

این که چگونه و بر چه اساسی مشتریان هدف خود را انتخاب کنید و به نیچ مارکتینگ بپردازید، به شما بستگی دارد. در واقع معیارهای متفاوتی از جمله موقعیت مکانی، قیمت محصول، سن و جنسیت و شرایط افراد برای نیچ مارکتینگ وجود دارد که در این قسمت به هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی

اگر شما تصمیم بگیرید که نیازهای یک منطقه مشخص به جای مناطق بزرگ‌تر را برآورده سازید و فقط به آنان خدمت‌رسانی کنید، نیچ مارکتینگ را بر اساس موقعیت مکانی افراد انتخاب کرده‌اید. یک مثال بارز این روش، انتخاب شهر محل سکونت خود برای ارائه محصول‌تان به‌جای خدمت‌رسانی به سراسر کشور است.

نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

در این نوع از نیچ مارکتینگ شما روی قیمت محصولات و میزان درآمد مخاطبان هدف خود تمرکز دارید و محصولات گران‌قیمت برای افراد ثروتمند یا محصولات ارزان‌تر برای افراد کم‌درآمد و عموم جامعه تولید می‌کنید. به عنوان مثال، برند تیفانی با تولید جواهرات گران‌قیمت تنها قشر مرفه را هدف خود قرار داده است.

نیج مارکتینگ بر اساس سن، جنسیت و شرایط افراد

https://file.tesmino.ir/images/2024/02/images_1708938211_65dc53e38e1ec.jpg

نوع دیگری از نیچ مارکتینگ که استراتژی بسیار مناسبی برای ورود به بازار محسوب می‌شود، توجه به سن و جنسیت و شرایط افراد هدف است. استفاده از این روش گرچه بازار هدف را محدود می‌کند، اما با هدف‌گیری دقیق و ظریف بازده خوبی دارد. اگر بخواهیم مثالی برای این مورد بیاوریم می‌توانیم به تمرکز روی بانوان خانه‌دار یا ارائه محصول به طراحان لباس اشاره کنیم که به نیچ شغلی معروف است.

نیچ مارکتینگ بر اساس نوع محصول

و در آخر رایج‌ترین نوع نیچ مارکتینگ تمرکز روی نوع محصول است. فرض کنید که قصد ورود به بازار گسترده خدمات مربوط به فروش موبایل دارید. خوب است به جای تمرکز روی انواع برندهای موبایل، ابتدا با یک برند شروع به فروش کنید و کم کم کسب و کار خود را گسترده‌تر کنید.

طراحی سایت اصولی اولین قدم نیچ مارکتینگ برای فروشگاه‌های آنلاین است.

مزایای نیچ مارکتینگ

https://file.tesmino.ir/images/2024/02/images_1708938211_65dc53e39082a.jpg

عدم نیاز به سرمایه هنگفت

ورود به یک بازار وسیع هنگام شروع فعالیت، طبیعتا سرمایه زیادی می‌طلبد که کسب‌وکارهای کوچک از آن بی‌بهره‌اند. در صورتی که تمرکز بر یک گوشه بازار و راه‌اندازی کسب‌وکار به سرمایه زیادی احتیاج ندارد.

کاهش ریسک ورشکستگی

انتخاب یک بخش کوچک از بازار در بدو ورود به بازار آنلاین علاوه بر عدم نیاز به سرمایه زیاد، ریسک شکست و ورشکستگی شما را نیز کاهش می‌دهد، چگونه؟ شما با سرمایه‌گذاری روی همان میزان کم سرمایه و شناخت مخاطبان، بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوید که آیا انتخاب شما درست بوده یا نه و در صورت تغییر مسیر کسب‌وکار، ضرر مالی زیادی را متحمل نخواهید شد.

برندسازی سریع‌تر

ورود تخصصی به یک حوزه باعث می‌شود که شما در میان مخاطبان به خوبی شناخته شوید و با ارائه محصولات باکیفیت، سریع‌تر به برندی معتبر تبدیل شوید، همان طور که امروز فروشگاه بزرگ دیجی‌کالا در میان فروشگاه‌های اینترنتی ایران تبدیل به برندی معتبر و پرطرفدار شده است.

افزایش قدرت رقابت

همان طور که در قسمت‌های قبل گفتیم، ورود به یک بازار وسیع که رقبای بزرگ از قبل جای خود را در آن سفت کرده‌اند، رقابت با آنان را برای شما تقریبا غیرممکن می‌سازد. با این حال، ورود به قسمت کوچک‌تری از بازار و سرمایه‌گذاری روی آن توانایی رقابت شما را افزایش می‌دهد.

شناخت بهتر و سرمایه‌گذاری روی مخاطب

یک ضلع حیاتی کسب‌وکارهای آنلاین مخاطبان و مشتریان هستند. شما با در نظر گرفتن ویژگی‌ها و نیازهای مشتریان می‌توانید نوک پیکان کسب‌وکارتان را به طور مخصوص روی آنان متمرکز کنید و با سرمایه‌گذاری اصولی روی آنان هر چه سریع‌تر به فروش مدنظر خود برسید. بدیهی است که هر چقدر تعداد و تنوع این مخاطبان در ابتدای کار کم‌تر باشد، شناخت نیازهای آنان سریع‌تر و تخصصی‌تر شکل می‌گیرد.

فرصت کسب مهارت

از مزایای مهم نیچ مارکتینگ و تمرکز روی یک گوشه مشخص از بازار این است که شما به مرور زمان و استمرار در فعالیت به مهارتی استثنایی در آن حوزه دست می‌یابید. افزایش مهارت کار شما شما را تخصصی‌تر و اصولی‌تر می‌کند، جذب افراد و کانال‌های بازاریابی را افزایش می‌دهد و علاوه‌بر آن، اعتبار شما را میان مخاطبان و دیگر کسب‌وکارها حفظ می‌کند.

تاثیر نیچ مارکتینگ بر سئو

در قسمت آخر مقاله به تاثیر نیچ مارکتینگ بر سئوی سایت می‌پردازیم. استفاده از کلمات کلیدی مناسب تاثیر مستقیمی روی سئو و بهبود رتبه سئو سایت‌ها دارد. کسب‌وکارهای نوپا توانایی استفاده از کلمات کلیدی عمومی و تک‌کلمه‌ای را به دلیل عدم وجود منابع کافی ندارند. اما با استفاده از کلمه‌های کلیدی‌ طولانی می‌تواند عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد و به مرور زمان به سمت استفاده از کلمات کلیدی عمومی برود.

جمع‌بندی

کسب‌وکارهای کوچک و تازه‌کار در بدو ورود به بازار آنلاین با مشکلات متعددی مواجه هستند. یکی از این مشکلات وجود رقبای بسیار قدرتمند است که تا حد زیادی جلوی پیشرفت رقبای کوچک‌تر خود را در بازار گسترده می‌گیرند.

یکی از راهکارها و در واقع رازهای موفقیت کسب‌وکارهای نوپا استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ و توجه نشان دادن به گوشه‌های پنهان بازار هنگام ورود به آن است.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا