جهان

چین دانشمند برجسته موشکی خود را از شورای عالی سیاسی اخراج کرد

[ad_1]

(آوازه) :

‌ در ادامه پاکسازی فزاینده در بخش‌های موشکی و هوافضای ارتش چین، خبرگزاری دولتی این کشور، شین‌هوآ، از اخراج یکی از دانشمندان اصلی و برجسته موشکی این کشور از شورای عالی رایزنی سیاسی چین خبر داد.

بنا بر این گزارش، «مجمع مشورتی سیاسی خلق چین» وانگ شیائوجون را تنها یک سال پس از انتصاب وی به عنوان عضو این هیئت، روز دوشنبه طی نشستی در پکن برکنار کرده است.

وانگ شیائوجون، ۵۴ ساله، تا همین اواخر «آکادمی فناوری وسایل نقلیه پرتاب چین» (CALT) را رهبری می‌کرد، یک مؤسسه دولتی معتبر که به عنوان مهد صنعت هوافضای چین و قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه ملی برای توسعه، آزمایش و تولید سلاح‌های موشکی شناخته می‌شود.

آقای وانگ تقریباً سه دهه فعالیت حرفه‌ای خود را در طراحی موشک در این مؤسسه گذرانده و اخراج او از این هیئت سیاسی ارشد، جدیدترین نشانه از تغییرات بزرگ در مجموعه نظامی-صنعتی چین است.

در ماه دسامبر ۲۰۲۳، سه مدیر هوافضا، از جمله رئیس شرکت علوم و فناوری هوافضای چین نیز از «مجمع مشورتی سیاسی خلق چین» کنار گذاشته شدند.

دو روز بعد، ۹ افسر بلندپایه ارتش چین هم از مجلس عالی کشور برکنار شدند که پنج نفر از آن‌ها به حوزه موشکی مرتبط بودند.

هیچ دلیلی برای این اخراج‌ها ارائه نشده است، اما به نوشته شبکه خبری سی‌ان‌ان، کارشناسانی که مدت‌هاست در مورد ارتش چین مطالعه کرده‌اند، به فساد مالی به عنوان علت احتمالی این پاکسازی‌ها اشاره می‌کنند.

به گفته این کارشناسان، بخش تهیه و توسعه تجهیزات برای نیروی موشکی ارتش چین، یک حوزه مخفی و پرسود است که در آن میلیارد‌ها دلار هزینه می‌شود و این زمینه‌ای مناسب برای فساد مالی ایجاد کرده است.

در ماه ژوئیه نیز ستاد موشکی ارتش چین به‌طور ناگهانی دو رهبر خود، یعنی فرمانده و کمیسر سیاسی را بدون هیچ توضیحی جایگزین کرد.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا