خواندنی ها

نسخه بعدی ChatGPT یک زبان ۳۰۰۰ ساله را رمزگشایی می‌کند

(آوازه) :

یکی از مدیران مایکروسافت گفته است که نسخه‌ی بعدی هوش مصنوعی OpenAI سنگ‌نوشته‌‌ای سه‌‌هزارساله را رمزگشایی خواهد کرد.

 

مایکروسافت نشانه‌هایی از مدل زبانی بزرگ GPT-5 ارائه کرده است و ادعا می‌کند که این LLM می‌تواند رمزهای الگوی نوشتاری Linear A را برملا کند. این سیستم نوشتاری بیش از سه‌هزار سال پیش در تمدن مینوسی‌ها استفاده می‌شد.

 

توانایی‌های مدل هوش مصنوعی شرکت OpenAI، توجه تاریخ‌نگاران و محققان را جلب کرده است؛ زیرا به نگرش‌های جدیدی از دنیای باستانی منجر خواهد شد.

 

Linear A زبان نوشتاری رمزگشایی‌نشده‌ای است که در سال‌های ۱۴۵۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد، مینوسی‌ها در جزیره کِرِت یونان از آن استفاده می‌کردند و هنوز یکی از معماهای بزرگ تاریخ باستان است.

 

نسخه بعدی ChatGPT یک زبان ۳۰۰۰ ساله را رمزگشایی می‌کندسنگ‌نوشته‌‌ی تمدن مینوسی‌ها به زبان Linear A

 

میخائیل پاراخین، مدیر تبلیغات و خدمات وب مایکروسافت، با انتشار پستی در ایکس برای اولین‌بار برخی از ظرفیت‌های GPT-5 را مطرح کرد. او گفته است که مدل GPT-4 به هوشمندی لازم برای رمزگشایی از سنگ‌نوشته‌ی سه‌‌هزارساله‌‌ نرسیده است و احتمالاً نسخه‌ی بعدی قدرت این کار را خواهد داشت. GPT-5 قرار بود تا پایان ۲۰۲۳ رونمایی شود؛ اما هنوز از راه نرسیده است.

 

درک زبان Linear A دستاورد بزرگی خواهد بود و اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره‌ی تمدن و زبان و فرهنگ مینوسی‌ها ارائه خواهد داد.

 

پروژه‌ی رمزگشایی زبان Linear A بسیار پیچیده است. مدل هوش مصنوعی نه‌تنها باید تفاوت‌های الگویی نوشتار Linear A را درک کند؛ بلکه به دانش زمینه‌ای عمیقی از تمدن مینوسی‌ها نیاز دارد تا متن رمزگشایی‌شده را به‌درستی تفسیر کند.

 

مشارکت GPT-5 حتی اگر به رمزگشایی کامل Linear A منجر نشود، باز‌هم بسیار تأثیرگذار خواهد بود. مدل‌های زبانی بزرگ ابزارهای قدرتمندی برای تجزیه‌وتحلیل و شناسایی الگوها هستند و می‌توانند در فهم نوشته‌های رمزگشایی‌نشده مؤثر واقع شوند.

 

منبع: زومیت


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا