اقتصادی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی سوخت: مصرف انرژی کشور معادل ۷ میلیون بشکه نفت و ۲ برابر استاندارد جهانی است

(آوازه) :

ایلنا: مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تنها راهکار رفع مشکل ناترازی انرژی را مدیریت و بهینه‌سازی مصرف سوخت دانست و گفت: مصرف انرژی در ایران بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی است.

حسین آب‌نیکی در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشست خبری با بیان اینکه صنعت نفت کشور صنعتی مادر و نقش کلیدی و اساسی در اقتصاد کشور دارد، اطهار داشت: اقتصاد ملی امروز از صنعت نفت تغذیه می‌شود و حوزه‌های مختلف به این صنعت وابسته است، ازاین‌رو هر تغییر و تحولی در این صنعت بر صنایع دیگر نیز اثر دارد.

وی با بیان اینکه در این دولت تلاش‌های بسیاری در بخش تولید و صادرات نفت و گاز انجام شده است، افزود: در موضوع مدیریت مصرف موفق نبوده‌ایم. با وجود اینکه در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی ظرفیت‌های مناسبی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: امروز شدت مصرف انرژی در کشور ما بالاست و بیش از ۲ برابر استاندارد جهانی مصرف انرژی داریم که این موضوع ناترازی‌های زیادی در این بخش ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که امروز مصرف انرژی کشور معادل ۷ میلیون بشکه نفت خام در روز تخمین زده می‌شود.

وی با بیان اینکه معادل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ظرفیت بهینه‌سازی در کشور داریم، گفت: در ساختمان، صنعت، حمل‌ونقل و… مصرف بالای انرژی را شاهد هستیم. ازاین‌رو به نظر می‌رسد تنها راهکار رفع مشکل ناترازی انرژی، مدیریت و بهینه‌سازی مصرف باشد.

وی تأکید کرد: طبق برنامه هفتم توسعه باید سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی ایجاد شود که این مهم گام بزرگی برای ما خواهد بود؛ البته تنها گام نیست و راهکار‌های دیگری نیز برای مدیریت مصرف انرژی وجود دارد.

آب‌نیکی به موضوع ایجاد و تشکیل صندوق بهینه‌سازی انرژی اشاره و بیان کرد: فعال‌سازی بازار بهینه‌سازی و محیط‌زیست نیز گام بزرگی برای مدیریت مصرف در بخش سوخت به‌ویژه بنزین و گازوئیل است که در حال پیگیری است، همچنین نخستین گواهی‌های صرفه‌جویی گاز نیز صادر خواهد شد که به بورس انرژی ارائه خواهد شد.

وی افزود: اقدام‌های بسیاری برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در حوزه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری، صنایع و ساختمان داریم که بخشی اجرایی و بخشی دیگر نیز اجرا خواهند شد تا در بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت بتواند به ما کمک کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف با اشاره به موضوع فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف گفت: نقش فرهنگ در مدیریت مصرف انرژی بسیار مهم است و ما نیز آن را دنبال می‌کنیم، اما وقتی با بخاری، کولر یا خودروی پرمصرف مواجه هستیم نهادینه کردن بحث فرهنگ سخت است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا