اقتصادی

یک برنامه پشت پرده‌ای وجود دارد که اپل وارد نشود / دقیقاً شبیه بازار خودرو که تحمیل شده است و مردم انتخاب نکرده‌اند؛ چاره‌ای جز مدارا نداریم / می‌گفتند دلیل رجیستر نشدن قابلیت ماهواره‌ای آن است اما دیگر گوشی‌ها نیز این امکان را پیدا کرده‌اند / گوشی‌های لوکس مشتری خاص خود را دارند، کسی که مشتری اپل باشد، هرچقدر باشد و هرطور باشد آن را می‌خرد

(آوازه) :

بازار موبایل همواره روند صعودی را پیش گرفته و در ایجاد محدودیت برای برند‌هایی مانند اپل، دیگر برند‌ها فرصت افزایش قیمت و مانور بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند. این شرایط باعث شده شهروندان در فقدان اپل، ناچار به استفاده از تلفن‌های همراهی باشند که تفاوت قیمتی چندانی با اپل ندارند اما از نظر کیفیت و فضای کار، شرایط کاملاً متفاوتی را دنبال می‌کنند.

 

داوود خسروشاهی، فروشنده محصولات اپل در بازار علاالدین، درباره وضعیت فعلی بازار فروش اپل به «انتخاب» گفت: به خاطر اینکه ریجستری فعلا وجود ندارد، احساس می‌کنم ما به سمت برند‌های دیگر به شکل اجبار گرایش پیدا می‌کنیم. با توجه به دلایلی که دولت برای رجیستر نکردن اعلام کرده و با توجه به ارائه محصولات جدید سامسونگ و شیائومی که امکانات آیفون را دارند، یک برنامه پشت پرده‌ای وجود دارد که اپل وارد نشود. با توجه به شرایط تحمیل شده در بازار، فروش ما خیلی کاهش پیدا کرده و رجیستری چالش را عمیق‌تر کرده است. دقیقاً شبیه بازار خودرو که تحمیل شده است و مردم انتخاب نکرده‌اند. ما چاره‌ای جز مدارا نداریم. در تمام دنیا مردم به انتخاب خودشان گوشی می‌خرند اما وقتی قرار است به اجبار یک شرایط تحمیل شود وضعیت سخت‌تر می‌شود. یک زمان می‌گفتند دلیل رجیستر نشدن قابلیت ماهواره‌ای آن است اما دیگر گوشی‌ها نیز این امکان را پیدا کرده‌اند. اگر بحث دلاری هم باشد دیگر گوشی‌ها نیز این مشکل را دارند. اپل درگیر یک شرایط تحمیلی شده است.

 

وی در ادامه در رابطه با قیمت گوشی‌های اپل بیان کرد: کسانیکه به اپل علاقه‌مند هستند بالاخره خرید می‌کنند، من مشتری دارم که با گریه خرید کرد و ناراحت بود که ناچار است گوشی قدیمی‌تر از روز جهان را خریداری کند. اگر بابت گران بودن و لوکس بودن اپل رجیستر نمی‌شود که اصلاً دلیل درستی نیست چون خیلی از گوشی‌هایی هستند که از اپل گران‌تر به فروش می‌رسند. الان گوشی چینی داریم که خیلی‌ها نمی‌شناسند و قیمت آن به 120 میلیون رسیده است. آیفون 13 هم در بازار فراهم است و مردم هم به اجبار می‌خرند. قیمت آن مناسب و قانونی است. آیفون 13 الان در مرز 40 و 50 میلیون تومان است. کلاً به خاطر بالا بودن قیمت دلار، وضعیت مالی مردم به قیمت گوشی‌های روز نمی‌رسد و داشتن یک گوشی خوب رویا شده است. بازار اپل خیلی در ایران آسیب دیده است.

 

خسروشاهی درباره وضعیت ورود آیفون 14 و 15 گفت: آیفون 14 و 15 وارد نشده و به صورت مسافری حق خرید و فروش دارد. مثل ماشین و هر محصول دیگری حق فروش دارد. صحبت از واردات، بحث ثبت سفارش زیاد است. در بازار میزان موجود بودن کالایی مثل آیفون 14 و 15 بسیار کمتر از آیفون 13 است. خیلی از افراد، مسافری آیفون وارد می‌کنند. بیشتر آیفون‌های 14 و 15 مسافری است که تعداد کمی دارد. خیلی از مشتری‌های ما یک گوشی اندرویدی دارند و کار‌های روزمره‌شان را با آیفون 14 و 15 انجام می‌دهند. مسأله فقط بحث تماس است. ایران و ترکیه این رفتار ناپسند را انجام می‌دهند و بعد از عادت کردن بازار به یک محصول آن را ممنوع می‌کنند.

 

در ادامه گفتگو کردیم با محمد رسولی، فروشنده محصولات شیائومی، که درباره وضعیت قیمت موبایل در سه ماه پیش رو به «انتخاب» گفت: بازار موبایل صد درصد در سه ماه پیش رو افزایشی خواهد بود و دلار در این زمینه تأثیر بسیاری دارد، چالش‌های واردات هم سخت‌تر خواهد شد. ما جزئیات هزینه‌هایمان هم افزایش داشته است، حتی هزینه پیک هم زیاد شده که روی قیمت اثر دارد. بحث ارزش افزوده و مالیات هم در این بین اثرگذار بوده است.

وی در ادامه در رابطه با لوکس شدن کالا‌های شیائومی بیان کرد: شیائومی همیشه کالای لوکس داشته است، مثلاً شیائومی گوشی جدیدی دارد که 80 میلیون قیمت آن است؛ در شیائومی رده پایین‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها نیز به راحتی استفاده کرد. شیائومی الان یک گوشی مردمی است که جامعه می‌تواند به راحتی خریداری کند. آمار جهانی شیائومی در برخی از کشور‌های به بالای 50 درصد رسیده است. در ایران هم بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

 

او افزود: گوشی‌های لوکس مشتری خاص خود را دارند، کسی که مشتری اپل باشد، هرچقدر باشد و هرطور باشد آن را می‌خرد؛ اما مردم عادی نسبت به قیمت و کیفیت خرید می‌کنند. در گوشی‌هایی که عمده مردم استفاده می‌کنند شیائومی نقش مهمی دارد. در حوزه ساعت هوشمند شیائومی طرفداران بسیاری شکل گرفته است و قیمت‌های آن هم همواره رو به افزایش بوده است. حتی پاوربانک شیائومی هم طرفدار پیدا کرده است. الان پاوربانک 10 هزار شیائومی که معمولی است الان 800 هزار تومان معامله می‌شود.

 

رسولی در رابطه با حجم وسیع بازار موبایل گفت: بازار موبایل همیشه مصرف‌کننده دارد، من و شما الان از طریق موبایل صحبت می‌کنیم. اگر موبایل شما دچار مشکل شود، اولین پولی که به دست بیاورید آن را عوض می‌کنیم، حتی اگر کفش شما پاره باشد. در نتیجه بازار موبایل همیشه مشتری دارد و اگر 80 میلیون نفر جمعیت را در نظر بگیرید، همیشه 70 میلیون گوشی در دست مردم است. در روند پیش رو گوشی هم افزایش قیمت را مانند دیگر کالا‌ها خواهد داشت. بازار موبایل و محصولات این چنینی گردش مالی بسیار بالایی دارد؛ یک سوپرمارکت اگر روزانه 10 میلیون فروش داشته باشد، 3 میلیون آن سود باشد، اما در بازار موبایل اگر 10 میلیون فروش داشته باشید شاید 500 هزار تومان آن سود باشد. یعنی حاشیه سود بسیار پایین است اما گردش مالی بالاست. یکی از عوامل مهم آن هم قیمت جهانی مشخص محصولات موبایلی است. یک سری از همکاران هم قیمت را در سایتشان پایین می‌گذارند اما موقع فروش هزینه جانبی برای آن ایجاد می‌کنند. مثلاً هدفون را 600 خریده‌اند اما در سایت 601 تومان گذاشته‌اند، وقتی به دست مشتری می‌رسد هزینه‌های جانبی به آن اضافه می‌کنند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا