جهان

پاسخ هند به تهدید آمریکا: توافق چابهار به نفع کل منطقه است

(آوازه) :

فارس: وزیر خارجه هند در واکنش به تهدیدات واشنگتن برای تحریم این کشور به دلیل توافق با ایران در خصوص بندر چابهار گفت که این توافق به نفع کل منطقه است.

وزیر امور خارجه هند سوبرامانیام جایشانکار امروز (چهارشنبه) در واکنش به هشدار‌های ایالات متحده در خصوص توافق ۱۰ ساله تهران و دهلی نو برای توسعه بندر چابهار، تصریح کرد که این توافق به نفع کل منطقه است.

جایشانکار در جریان سخنرانی در مراسمی که توسط «ابتکارعمل شهروندان کلکته» در کلکته سازماندهی شده بود، گفت «ما ارتباط دیرینه‌ای با بندر چاربهار داریم، اما هرگز نتوانسته بودیم که یک توافق بلندمدت را به امضا درآوریم… شرایط تغییر کرده است و در نهایت ما توانستیم این موضوع را حل کنیم و توافق بلندمدت داشته باشیم».

وزیر خارجه هند تصریح کرد «بدون آن (توافق با ایران)، شما واقعاً نمی‌توانید عملیات بندری را بهبود دهید و ما معتقدیم این به نفع کل منطقه خواهد بود.» اظهارات امروز جایشانکار یک روز پس از آن مطرح شده است که پس از امضای توافقنامه میان هند و ایران در خصوص بندر چابهار، ایالات متحده تهدید کرد هر کسی که با ایران تجارت کند، در معرض تحریم‌های قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه هند در این خصوص به خبرنگاران گفت «شاهد بودم که اظهاراتی مطرح شد. افراد نباید نگاه محدود و کوته‌بینانه‌ای داشته باشند. بحث ارتباط برقرار کردن و متقاعد کردن و ترغیب افراد به درک این مسئله است که چنین چیزی به نفع همه است».

پیش از این، منابعی در وزارت خارجه هند، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق هند و ایران را کم اهمیت جلوه داده و گفته بودند که او کاملاً در جریان حقایق نیست.

در جریان سفر ماه می ۲۰۱۶ نخست‌وزیر هند نارندرا مودی به ایران، توافق سه‌جانبه‌ای برای ایجاد یک کریور بین المللی حمل و نقل و ترنزیت (توافق چابهار) به امضای هند، ایران و افغانستان درآمد. تاکنون در مجموع ۲.۵ میلیون تن گندم و ۲۰۰۰ تن حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا