جهان

رویارویی تاریخی دو رقیب؛ بایدن و ترامپ هفتم تیرماه با یکدیگر مناظره می‌کنند

(آوازه) :

ایرنا: جو بایدن رئیس جمهور کنونی دموکرات آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق جمهوری خواه و رقیب انتخاباتی او برای انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ ، ۲۷ ژوئن (هفتم تیرماه ) با یکدیگر مناظره می کنند.

 

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که یک دعوت از سوی شبکه خبری سی‌ان‌ان (نزدیک به حزب دموکرات آمریکا) برای مناظره با دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ دریافت و آن را پذیرفته است.

 

بایدن ترامپ را به مناظره دعوت کرد و گفت که مایل است پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دو بار با او مناظره کند. رئیس جمهور کنونی آمریکا در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من یک دعوت از سی‌ان‌ان برای مناظره در روز ۲۷ ژوئن دریافت کرده و آن را پذیرفتم. حالا نوبت تو است، دونالد. همانطور که گفتی: هر کجا، هر زمان، هر مکان.

 

 یکی از مقامات ستاد انتخاباتی ترامپ نیز به سی ان ان گفت که ترامپ این پیشنهاد را پذیرفته است.

 

دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی بایدن نیز به شبکه خبری (نزدیک به حزب جمهوریخواه و محافظه کاران آمریکا) فاکس نیوز گفت که دعوت بایدن برای مناظره در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) را می‌پذیرد.

 

شبکه خبری سی ان ان آمریکا با قطع برنامه های خبری خود و اعلام این خبر بصورت فوری اعلام کرد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور دعوت سی ان ان را برای مناظره در ۲۷ ژوئن پذیرفته اند. این یک رویارویی تاریخی اولیه است که جریان ماه های پایانی مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ را تعیین می کند.

 

 این خبر جدیدترین تحولی است که رقابت به شدت در حال تشدید دو رقیب سیاسی را برجسته می کند. تیم انتخاباتی بایدن پیشتر از ترامپ خواسته بود تا در دو مناظره ریاست جمهوری که توسط سازمان های خبری برگزار می شود، شرکت کند و به طور رسمی به کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری اطلاع داد که بایدن در مناظره های پاییزی که از قبل برنامه ریزی شده بود شرکت نخواهد کرد.

 

 رئیس جمهور سابق به سرعت گفت که با مناظره های قبلی موافق است و به مجری رادیوی Hugh Hewitt گفت که هر ناظری را در این مناظره ها می پذیرد.

 

بایدن اخیراً گفته بود که از مناظره با ترامپ خوشحال است، اگرچه  قالب چنین مناظره‌ای را نپذیرفته بود، و به هاوارد استرن مجری رادیو گفت: «آماده ام که با ترامپ مناظره کنم». 

تیم انتخاباتی بایدن در یک ویدئوی رسانه های اجتماعی و نامه متعاقب آن به کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری، کمپین  شرایط پیشنهادی خود از جمله تاریخ های احتمالی مناظره در ژوئن و سپتامبر را بیان کرد.

 

انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا (۵ نوامبر ۲۰۲۴) یک لحظه حیاتی برای جو بایدن و دونالد ترامپ است. ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

 

انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا که قرار است در پنجم ماه نوامبر ۲۰۲۳ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شود، به عنوان بزرگترین خطر سیاسی جهان در سال جاری میلادی معرفی شده است

 

نظرسنجی روزنامه «نیویورک‌تایمز»، «کالج سینا» و روزنامه «فیلادلفیا اینکوایرر» که از ۲۸ آوریل تا ۹ مه انجام شد، نشان می‌دهد که ترامپ در میان شرکت‌کنندگان این نظرسنجی در ایالت‌های پنسیلوانیا (با ۴۷ درصد حمایت از وی در مقابل ۴۴ درصد از بایدن)، آریزونا (۴۹ به ۴۲ درصد)، میشیگان (۴۹ به ۴۲ درصد)، جورجیا (۴۹ به ۳۹ درصد) و نوادا (۵۰ به ۳۸ درصد) از بایدن پیشتاز است.

 

این نظرسنجی نشان می‌دهد که بایدن تنها در ایالت ویسکانسین (۴۷ به ۴۵ درصد) در میان رای‌دهندگان شرکت‌کننده در رقابتی فرضی میان نامزدهای احتمالی دو حزب بزرگ آمریکا [دموکرات و جمهوری‌خواه] پیشتاز است.

 

«هیل» خاطرنشان می‌کند که نتایج این نظرسنجی نسبت به آخرین نظرسنجی تایمز و کالج سینا که در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر/آبان ۱۴۰۲) انجام شد، تغییر چندانی نکرده است؛ زمانی که ترامپ به طور مشابه در هر پنج ایالت به جز ویسکانسین، که بایدن در آن از حمایت بیشتری برخوردار بود، در رقابت با رقیب دموکرات خود پیشتاز بود.

 

طبق این گزارش، کارزارهای انتخاباتی بایدن در چند ماه گذشته تلاش‌های خود را برای جلب نظر رای‌دهندگان افزایش داده است.

 

ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی توانست آرای ایالت‌های میدان نبرد شامل میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا را که همگی در سال ۲۰۱۲ به باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رای داده بودند، از آن خود کند.

 

هرچند، بایدن در سال ۲۰۲۰ بار دیگر آنها را به نفع دموکرات‌ها برگرداند و در ۲ ایالت جورجیا و آریزونا هم که پیش‌تر به شدت طرفدار جمهوری‌خواهان بودند، آرا به نفع وی بود.

 

در این نظرسنجی جدید، چهار هزار و ۹۷ رای‌دهنده از ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، پنسیلوانیا و ویسکانسین شرکت کردند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا