جهان

پادشاه اردن برای گفت‌وگو در مورد عملیات اسرائیل در رفح راهی واشنگتن شد

(آوازه) :

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۳ بهمن در واشنگتن میزبان ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن خواهد بود.

 

انتظار می‌رود دو رهبر در مورد تلاش‌های جاری برای آزادکردن شهروندان اسرائیلی و نگرانی فزاینده در مورد عملیات نظامی اسرائیل در رفح گفتگو کنند.

 

این اولین دیدار بین رهبران دو کشور متحد از زمان کشته شدن سه سرباز آمریکایی در ماه گذشته در حمله پهپادی به یک پایگاه آمریکایی در اردن است.

 

دیدار رئیس جمهوری آمریکا با ملک عبدالله دوم در حالی صورت می‌گیرد که او و دستیارانش در تلاشند تا بار دیگر در جنگ اسرائیل علیه حماس آتش‌بسی برقرار کنند تا کمک‌های بشردوستانه و تدارکات را به منطقه ارسال کنند و گروگان‌ها را را از باریکه غزه خارج کنند.

 

یک مقام ارشد دولت آمریکا، که نخواست نامش فاش شود، روز یکشنبه گفت که پس از هفته‌ها تلاش‌های دیپلماتیک و گفتگوهای تلفنی، چارچوبی برای توافقی به دست آمده که می‌تواند به آزادی گروگان‌های باقی مانده در دست نیروهای حماس در غزه در ازای توقف جنگ بیانجامد.

 

این مقام اذعان کرد که همچنان شکاف‌هایی وجود دارد؛ اما از مشخص کردن این شکاف‌ها خودداری کرد. او گفت فشار نظامی اسرائیل بر حماس در خان یونس طی چند هفته گذشته به نزدیک شدن این گروه شبه نظامی به پذیرش توافق کمک کرده است.

 

او گفت که رهبران اسرائیل و آمریکا همچنین در مورد گسترش احتمالی عملیات نظامی اسرائیل به رفح اظهار نظر کردند و بایدن مخالفت ایالات متحده با این ایده را در «شرایط کنونی»، و در حالی که بیش از یک میلیون نفر در آنجا پناه گرفته‌اند، تکرار کرد.

 

این قوی‌ترین لحنی بود که رئیس جمهوری آمریکا تا کنون در مورد عملیات احتمالی اسرائیل به کار برده است. بایدن هفته گذشته واکنش نظامی اسرائیل در غزه را «بیش از حد» خواند و گفت که به دنبال گام‌های «فوری و مشخص» برای تقویت کمک‌های بشردوستانه است.

 

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا، اسرائیلی‌ها «صراحتاً اعلام کردند که بدون حفاظت از مردم غیرنظامی، عملیاتی را در رفح در نظر نخواهند گرفت.» این مقام گفت که ایالات متحده مطمئن نیست که برنامه‌ای عملی یا قابل اجرا برای انتقال غیرنظامیان به خارج از رفح وجود داشته باشد تا اجازه داده شود که عملیات نظامی در آن منطقه انجام شود.

 

اردن و دیگر کشورهای عربی به شدت از اقدامات اسرائیل انتقاد کرده‌اند و از حمایت عمومی برای برنامه‌ریزی بلندمدت درباره اتفاقات بعدی خودداری کرده‌اند و استدلال می‌کنند که جنگ باید قبل از شروع چنین بحث‌هایی پایان یابد. آنها از اواخر مهر در پی افزایش سرسام آور تلفات غیرنظامیان خواستار آتش بس شدند.

 

بایدن در جریان سفر خود به اسرائیل، که اندکی پس از حمله ۱۵ مهر انجام گرفت، قصد داشت از اردن هم بازدید کند، اما این سفر لغو شد. بایدن در راه بازگشت از اسرائیل به کشور اعلام کرد که به میانجی‌گری اولین توافق برای توقف موقت جنگ و باز کردن گذرگاه رفح برای کمک‌های بشردوستانه کمک کرده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا