اقتصادی

صدرایی: هرکجا سامانه ایجاد شود و محدودیت فروش به صورت غیرعادی ایجاد شود، باعث سوءاستفاده می‌شود / تا زمانیکه واردات خودرو‌ها عادی نباشد شاهد همین اتفاقات از جمله خرید و فروش کارت ملی خواهیم بود / پورخدایار: واردات در حد صحبت است؛ نشانه جدی درباره آن دیده نمی‌شود / کارت ملی به خیلی از نمایشگاه‌ها پیشنهاد شده، اما عمدتاً نمی‌خرند

[ad_1]

(آوازه) :

خبر خرید و فروش کارت ملی برای ثبت نام خودرو‌های وارداتی، نشان از ایجاد یک بازار سیاه و نادرست در حوزه خودرو است که با عملکرد و تصمیمات دولت به آن دامن‌زده شده است. گمراهی خریداران در بازار با توجه به اخبار مربوط به واردات و نوسانات قیمتی خودرو‌های داخلی با توجه به توزیع نامتناسب؛ شرایط بغرنجی برای خریدار و فروشنده ایجاد کرده است.

بابک صدرایی، کارشناس خودرو، درباره سوءاستفاده در بازار خودرو‌های وارداتی به «انتخاب» گفت: هرکجا سامانه ایجاد شود و محدودیت فروش به صورت غیرعادی ایجاد شود؛ باعث سوءاستفاده می‌شود. برای سامانه جامع خودرو هم که هنوز هست، ماشین‌های ایرانی با کارت ملی فروش رفت و این بازار سیاه راه افتاد. عده‌ای از روستا‌ها کارت ملی می‌خریدند و با آن کارت ملی خودرو ثبت نام می‌کردند. شرایط به دست آوردن یک محصول باید تسهیل شود.

وی در ادامه درباره گمراه کردن خریداران بیان کرد: هرچقدر برای تقاضا مانع تراشی شود و با سیستم‌های خودساخته‌ای مانند این سامانه‌ها بخواهند خودرو ارائه کنند؛ بازار گمراه‌تر می‌شود. قیمت‌گذاری خودرو در ایران قیمت واقعی نیست. اگر قیمت ایران خودرو و سایپا واقعی باشد وضعیت بازار شکل دیگری بود. مثلاً کرولا را 2.1 میلیارد می‌گذارند، خودرو چینی هم اینگونه است. نتیجتاً قیمت‌های اعلامی اصلاً منطقی نیست.

صدرایی درباره ایجاد بازارسیاه در بازار خودرو‌های وارداتی گفت: الان 30 هزار نفر از 120 هزار نفری که پول بلاک کردند وجود دارد که هنوز ماشین نگرفتند، دوباره سامانه باز کردند تا مردم پول بلاک کنند. سؤال من بر این است که چرا با این کار به دو نرخی کردن خودرو دامن بزنند؟ این 30 هزار نفری که خودرو می‌گیرند به رانتی دست پیدا می‌کنند که خودرو را در بازار گران‌تر از بقیه می‌فروشند. به نظرمن تا زمانیکه واردات خودرو‌ها عادی نباشد شاهد همین اتفاقات از جمله خرید و فروش کارت ملی خواهیم بود.

سیروس پورخدایار، فعال بازار خودرو، درباره خرید و فروش کارت ملی برای خودرو‌های وارداتی به «انتخاب» گفت:کارت ملی به خیلی از نمایشگاه‌ها پیشنهاد شده اما عمدتاً نمی‌خرند. واردات هم در حد صحبت است و نشانه جدی درباره آن دیده نمی‌شود. واردات فعلی احتمالاً طرح جدید است که عمدتاً خودرو‌های کره‌ای در آن دخیل شده‌اند. اگر واردات انجام شود روی بازار تأثیر دارد. تعداد کم هم نمی‌آید. این شایعه بازار را خراب کرده است. خبر واردات رکود ایجاد کرده است و شرایط سخت شده است. مردم نمی‌دانند واردات انجام می‌شود یا خیر.

وی درباره وضعیت قیمتی خودرو بیان کرد: مقداری ماشین در یک ماه اخیر گران شد اما دوباره به حالت عادی برگشت. به نظر من بعد از انتخابات مقداری ماشین گران شود و مردم دوباره خرید کنند. بیشتر ماشین ایرانی و چینی و دست دوم کره‌ای گران می‌شود. اگر واقعاً واردات انجام شود این بازار راه می‌افتد. مردم در هر شرایط وارداتی را می‌خرند.

پورخدایار گفت: الان اوضاع بازار خیلی خراب است و فروشنده و خریدار هر دو گیج شده‌اند. همه منتظر شب عید هستند و بعضی از افراد هم منتظر انتخابات هستند. ما هم که فروشنده هستیم در این بازار نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم.

[ad_2]

منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا