جهان

فروش زمینی به بزرگی یک شهر در نروژ به قیمت ۳۰۰ میلیون یورو؛ سوالبارد با «خزانه بذر روز قیامت» کجاست؟

(آوازه) :

یورو نیوز: این تکه زمین ۶ هزار هکتاری درست در حدفاصل نروژ و قطب شمال قرار دارد. این منطقه در قلب یک طبیعت بکر است که علاوه بر اینکه بحث‌هایی تغییرات اقلیمی را برانگیخته، کانون تنش‌های ژئوپلیتیکی بین قدرت‌های جهانی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی قطب شمال نیز هست.

آخرین زمین باقی مانده با مالکیت خصوصی در مجمع الجزایر سوالبارد در نروژ، «با اهمیت زیست محیطی، علمی و اقتصادی قابل توجه» به قیمت ۳۰۰ میلیون یورو به فروش می‌رسد.

ویل متیوز، مدیر بخش مزارع و املاک نایت فرانک به یورونیوز بیزینس گفت: «این فرصتی است که یک بار در زندگی آدم برای به دست آوردن زمین در یکی از جزایر معروف سوالبارد بوجود می‌آید.»

مشاور املاک بین‌المللی نایت فرانک به عنوان نماینده شرکتی که مالک ۱۰۰ درصد این زمین است گفت که این یک «فرصت منحصر به فرد زیست محیطی، بشردوستانه و حفاظت‌گونه از منابع طبیعی است.»

زمینی با موقعیت راهبردی و دارای منافع ژئوپلیتیک

مجمع الجزایر سوالبارد از یک اهمیت راهبردی استثنایی برخوردار است و آنطور که در بروشور و توضیحات آگهی فروش این زمین آمده است، سوالبارد «در اصل دروازه‌های قطب شمال محسوب می‌شود» و برای کنترل ناوبری و ترافیک هوایی در اقیانوس منجمد شمالی ایده‌آل است.

رقابت‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه بین ایالات متحده، روسیه و چین کاملا ملموس است، کما اینکه عملیات نظامی در اطراف این منطقه توسط روسیه افزایش یافته است.

حمل و نقل تجاری از مسیر قطب شمال نیز در اطراف مجمع الجزایر سوالبارد افزایش یافته است.

مضافا اینکه کاهش میزان یخ دریا که به تغییرات اقلیمی نسبت داده شده است، امکان بهره برداری بیشتر منابع طبیعی از جمله نفت، گاز و ذخایر معدنی در قطب شمال را فراهم کرده است.

خزانه بذر جهان برای روز قیامت

سوالبارد، بین سرزمین اصلی کشور نروژ و قطب شمال، یکی از شمالی‌ترین مناطق مسکونی جهان است.

تقریباً ۳ هزار نفر در ۹ جزیره اصلی مجمع الجزایر سوالبارد زندگی می‌کنند که دانشگاه مخصوص به خود (UNIS) دارد و به خاطر جای دادن به «خزانه جهانی بذر سوالبارد» یا اصطلاحا «خزانه بذر برای روز قیامت یا روز پایان جهان» مشهور است.

در گذشته، این منطقه عمدتاً به صنعت زغال سنگ وابسته بود، اما این روز‌ها تحقیقات، دریافت داده‌های ماهواره‌ای و گردشگری نیز به صنایع تکمیلی مهم آن تبدیل شده‌اند.

این قطعه زمینی که برای فروش گذاشته شده است، Søre Fagerfjord نام دارد و تقریبا ۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که ده برابر مساحت جبل‌الطارق است.

این مکان در غرب سوالبارد است، منطقه‌ای که در معاهده سوالبارد در سال ۱۹۲۰ به رسمیت شناخته شد. تمام املاک دیگر در سوالبارد تحت مالکیت یا کنترل نروژ یا روسیه هستند.

بلومبرگ که برای اولین بار این خبر را گزارش کرد، اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۴ نیز یک خریدار چینی پیشنهاد خرید ملک خصوصی دیگری حاوی زغال سنگ را داد که دولت نروژ برای خرید آن اقدام کرد، و جنجال‌هایی را برانگیخت.

روشنایی ۲۴ ساعته

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این مجمع‌الجزایر جایی در میانه راه بین سواحل شمالی نروژ و قطب شمال در اقیانوس منجمد شمالی قرار دارد و تقریباً ۶۰ درصد آن با یخچال‌های طبیعی پوشیده شده است.

این جزایر دارای کوه‌ها و آبدره‌های زیادی هستند. این مجمع الجزایر دارای آب و هوای قطب شمال است، اگرچه دمای آن به طور قابل توجهی بالاتر از سایر مناطق در همان عرض جغرافیایی است.

سوالبارد محل تولیدمثل و زیستگاه بسیاری از پرندگان دریایی است و خرس‌های قطبی، گوزن شمالی، روباه قطبی و برخی از پستانداران دریایی را در خود جای داده است.

نا گفته نماند که این مجمع الجزایر بین ۲۰ آوریل تا ۲۲ اوت (از اول اردیبهشت تا آخر مرداد) ۲۴ ساعت نور خورشید دارد.

دو سوم این مجمع الجزایر را هفت پارک ملی و ۲۳ ذخیره‌گاه طبیعی پوشانده است.

دما در قطب شمال سه برابر بیشتر از میانگین سالانه جهانی افزایش می‌یابد و فروش این زمین در شرایطی صورت می‌گیرد که در منطقه سوالبارد، یخ دریا کمتر، باران بیشتر و دمای بالاتری را تجربه می‌کند.

چه کسی می‌تواند آن را بخرد؟

پر کیلینستاد، وکیلی که نماینده فروشندگان است به بلومبرگ گفت: «فروشندگان این زمین، آن را به بالاترین قیمت پیشنهادی خواهند فروخت.»

تنها محدودیت در مورد اینکه چه کسی می‌تواند این ملک خصوصی را خریداری کند، این است که خریدار باید از کشوری باشد که معاهده سوالبارد را تصویب کرده باشد. به استناد ویکی‌پدیا، تقریبا ۵۰ کشور در سراسر جهان از جمله روسیه و چین این معاهده را قبول دارند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا