جهان

آنروا: ۶۰۰ هزار فلسطینی از رفح آواره شده‌اند

(آوازه) :

شفقنا: آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرد که از زمان تشدید عملیات نظامی اسرائیل در این شهر، حدود ۶۰۰ هزار فلسطینی از شهر رفح در جنوب نوار غزه آواره شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی نوشت: «این آژانس در شبکه اجتماعی ایکس توضیح داد که “۷۶ سال پس از روز نکبت، فلسطینی‌ها همچنان در معرض آوارگی اجباری هستند».

فلسطینیان در سراسر جهان ۱۵ ماه می را روز نکبت می‌خوانند، روزی که سالگرد تاسیس کشور مستقل اسرائیل است. از آخرین ماه‌های سال ۱۹۴۷ تا اوایل سال ۱۹۴۹، حدود ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمینی که بعداً اسرائیل شد، آواره شدند. بیشتر آن‌ها به زور اخراج شدند یا از بیم جان‌شان خانه‌های خود را ترک کردند.

آنروا افزود: حدود ۱.۷ میلیون نفر به دلیل جنگ در غزه مجبور به ترک خانه‌ها و پناهگاه‌های خود شدند و بسیاری از آنها چندین بار آواره شده‌اند.

ارتش اسرائیل در روز شش می عملیات نظامی خود را در رفح آغاز کرد و با توجه به حضور حدود ۱.۴ میلیون آواره، گذرگاه فلسطینی این شهر را تحت کنترل گرفت و با نادیده گرفتن هشدارهای منطقه‌ای و بین‌المللی درباره پیامدهای آن، آن را مسدود کرد. ارتش اسرائیل ابتدا با اطمینان دادن از امن بودن رفح مردم را به شهر رانده بود، سپس حملاتی به آنجا انجام داد که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از غیرنظامیان شد.

جنگ مداوم اسرائیل علیه غزه از هفت اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار فلسطینی کشته و زخمی بر جای گذاشته است که بیشتر آنها کودک و زن هستند و حدود ۱۰ هزار نفر مفقود شده‌اند در میان ویرانی و قحطی گسترده که جان کودکان و سالمندان را گرفت. اسراییل به اتهام ارتکاب “نسل کشی” به دادگاه بین المللی دادگستری معرفی شد.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا