خواندنی ها

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

(آوازه) :

روز گذشته خبر آمد که زری خوشکام از میان ما رفته. کسی که به قول نیما حسنی‌نسب، سینمای ایران قدر کیفیت حضور میانسالی‌اش را ندانست و از پتانسیلی که داشت محروم ماند. او همسر علی حاتمی بود. کسی که برای سینمای ما پدری کرده و به حق لقب «سعدی سینما» را به دوش می‌کشد. زری خوشکام از اوایل حضور  در سینما در چند اثر، یک تیپ کاملا متفاوت از زن بودن را ارائه داد اما دقیقا زمانی که بسیار معروف شده بود، به ناگاه از جهان شهرت کنار کشید و با علی حاتمی جوان ازدواج کرد.

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

صبح امروز زری‌بانو را در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپردند. دخترش، لیلا، سوژه نخست عکاسان برای خاص‌ترین تصاویر مراسم بود. او میراث بزرگ ازدواج علی حاتمی و زری خوشکام است که خود وزنه‌ای برای سینمای تقریبا بی‌حال و حوصله این روزهای ماست. در کنار لیلا اما مردی را می‌بینیم که در بزنگاه‌های حساس زندگی مثل گذشته کنارش حضور دارد. مثل همان گنج حضوری که در فیلم درخشان «در دنیای تو ساعت چند است؟» به نمایش گذاشت. 

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهراکلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

علی مصفا روایتی از همراهی منحصر به فرد است که با گذر زمان عمق و جذابیت پیدا می‌کند. در تصاویر امروز صبح، تمام خاطرات قدیمی که از این دو به یاد داریم از جلوی چشمانمان عبور کرد. همراهی بی‌دریغ علی مصفا در تمامی شات‌هایی که از مراسم امروز صبح می‌بینیم قابل تمجید است. خب در تمام این سال‌ها، شایعات نسبتا زیادی پیرامون زندگی مشترک علی و لیلا بوده اما حالا در پس تمام این اتفاقات، قاب‌های دونفره‌ای که از آن‌ها ثبت می‌شود انگار رنگ و بوی اصالت را به مشام می‌رساند.

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

علی مصفا و لیلا حاتمی یک زوج ویژه هستند، آن‌ها علاوه برا اینکه از دو خانواده با اصالت پا به عرصه هنر گذاشتند، سال‌های سال در کنار هم زندگی کردند و فعالیت کردند و کلی کار مشترک داشتند و دارند، اما علی‌رغم تمام اخباری که پیرامون آن‌ها به گوش می‌رسد، هیچ‌گاه اسیر حواشی زرد نشدند. آن‌ها همانی را ارائه می‌دهند که در حقیقت هستند و هویت اصیل را به دور از ادا و اطوار به نمایش می‌گذارند. 

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

همین عکس را ببینید، مراسم مادر علی مصفاست، بعد مدت‌ها لیلا حاتمی در کنار علی مصفا مقابل دوربین‌ها قرار گرفت. امیربانو کریمی، مادر علی مصفا که از چهره‌های ماندگار ایران در زمینه ادبیات فارسی بود و پدرش، مظاهر مصفا شاعر و استاد ادبیات دانشگاه تهران بود که پس از ملک‌الشعرای بهار از قصیده‌سرایان شاخص معاصر ایرانی به حساب می‌آید. شکل این عکس‌ها، نوعی از سبک زندگی را نشان می‌دهد که می‌تواند در هر وضعیتی آکنده از احترام باشد.

کلاس درس لیلا حاتمی و علی مصفا این‌بار در بهشت زهرا

بماند که با نگاه به آن‌ها کلی خاطرات ریز و درشت سینمایی را به خاطر می‌آوریم. آن‌ها در سطح بالایی از کیفیت شخصیتی زندگی را سپری می‌کنند و کاش اصلا لیلا حاتمی و علی مصفا به قدری تکثیر شوند که ما هر روز از دیدنشان حض ببریم. تسلیت به لیلا حاتمی که حالا تنها وارث اصالت و هنر پدر و مادر است. آرزوی خوبی هم برای او و علی مصفا داریم و آن هم اینکه دیگر دونفره‌هایشان را در سوگواری نبینیم. 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا