خواندنی ها

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ با ابرهای طوفانی و پس زمینه اعتراضی شروع شد

(آوازه) :

با نم‌نم ملایم باران، لیلی گلادستون، گرتا گرویگ، عمر سی، جین فوندا، ژولیت بینوش و ستاره‌های دیگر زرق و برق را به فرش قرمز جشنواره آوردند.

مهر نوشت:این آسمان تاریک و گرفته به نوعی بازتاب دهنده وضعیت ذهنی تجارت فیلم در مشهورترین جشن سینما است که ماراتن ۱۱ روزه خود را با مباحث مناقشه برانگیز آغاز کرد، بود. اگر از استودیوهای هالیوود که هنوز از اعتصاب انجمن‌های بازیگران و نویسندگان سال پیش که بیشتر تولید سال را زمین زد و پس لرزه‌های ناشی از کووید که گیشه را تهی کرده یاد نکنیم، نمی توان نادیده گرفت که سرویس‌های پخشی که بسیاری از این شرکت‌ها در طول همه‌گیری راه‌اندازی کردند، نتوانسته‌اند سود قابل توجهی به دست آورند و همه اینها موجی از کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی را به همراه داشته که با روحیه آزاد جشنواره کن همخوانی ندارد.

با این حال، انتظار می‌رود استودیوهای بزرگ امسال هم در جشنواره حضور داشته باشند، حتی اگر از برخی از مدیران آنها خواسته شده باشد که هنگام سفر به جنوب فرانسه، اقتصادی پرواز کنند. «فیوریوسا» در دنیای «مکس دیوانه» جورج میلر امروز چهارشنبه، هشت سال پس از طوفانی که فیلم «جاده خشم» در کن به راه انداخت، نمایش داده می‌شود. همچنین «افق» فیلم حماسی وسترن کوین کاستنر در کنار «انواع مهربانی» یورگوس لانتیموس کارگردان نامزد اسکار برای «بیچاره‌ها» در کن امسال به نمایش درمی‌آید.

فیلم‌های جدید کارگردان‌های مولف هم در جشنواره امسال جای دارند و چهره‌هایی مانند پل شریدر با «اوه، کانادا»، دیوید کراننبرگ با «کفن‌ها»، فرانسیس فورد کاپولا با «مگالوپولیس» و آندریا آرنولد با «پرنده» به جشنواره می‌آیند. این در حالی است که بخش عمده‌ای از این فیلم‌ها خارج از سیستم سنتی استودیوهای هالیوودی تامین مالی شده‌اند و کاپولا فیلم خودش را با ۱۲۰ میلیون دلاری که از فروش سهام یک تجارت خانوادگی به دست آورد، تامین کرد.

جشنواره کن امسال با فیلم افتتاحیه «پرده دوم» که یک کمدی با بازی لئا سیدو و لویی گارل است، شروع به کار کرد، اما چهره اصلی شب افتتاحیه بدون شک مریل استریپ بود که برای دریافت نخل طلای افتخاری حاضر شد و با ضرب آهنگ تپنده «ماما میا!» از پله‌های کاخ جشنواره بالا رفت. وی در این مراسم از قول مادرش گفت: عزیزم، خواهی دید که همه چیز چقدر سریع جلو می‌رود.

قبل از نمایش «پرده دوم» کن هیات داوران خود را روی صحنه آورد که شمل عمر سی، لیلی گلادستون، نادین لبکی، ابرو جیلان، هیروکازو کوره‌ئیدا، جی. ای. بایونا به ریاست گرتا گرویگ بودند. سازنده «باربی» در این مراسم در سخنان کوتاهی جشنواره را عبادتگاه عاشقان سینما خواند.

گرویگ گفت: من عاشق سینما هستم و برایم هنر چیز مقدسی است.

هرچند حال و هوای درونی آرام بود، اما انتظار می‌رود جشنواره کن امسال از نظر سیاسی شلوغ باشد و اعتراض‌های حمایت از غزه مثل جشنواره‌های دیگر به کن هم برسد. به همین دلیل هرچند تظاهرات در امتداد و اطراف جشنواره ممنوع اعلام شده، اما با توجه به شدت تظاهراتی که در واکنش به کشتار مردم در غزه در حال انجام است، برگزاری جشن فیلم بدون نادیده گرفتن جنگ اسراییل و حماس ممکن نخواهد بود.

ددلاین هم یادآوری کرده که این دوره جشنواره کن با پس‌زمینه بالقوه انفجاری از جنبش «می تو» فرانسه که از زبان جودیت گودرش، بازیگر و فیلم‌ساز درباره آزار جنسی روایت می‌شود، برگزار خواهد شد. هر چند این موضوع به شب افتتاحیه راه نیافت، اما کامیل کوتین مجری برنامه در مونولوگی که تجربه تماشاگران جشنواره در «دنیای موازی» کن را تصور می‌کرد، به جریان‌های پنهان امسال اشاره کرد و گفت: جلسات حرفه‌ای با مردان قدرتمند دیگر بخشی از عادات و آداب و رسوم کن پس از پذیرش «می تو» نیست و ما از آن تجلیل می‌کنیم.

پیش از مراسم هم اعتراض کارمندان جشنواره نزدیک فرش قرمز کاخ برگزار شد و پیش از اینکه پلیس این تجمع را پراکنده کند، با تظاهرات خود یادآوری کردند که انتظار دستمزد بیشتری دارند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا