اقتصادی

چرا باید به گیلان سفر کرد؟

(آوازه) :

 گیلان را می‌توان عروس استان‌های شمالی دانست. چرا که از تاریخ، زیبایی طبیعی، آب و هوا، فرهنگ و هنر هیچ چیزی کم ندارد. زمانی که قصد سفر می‌کنیم محال است که حتی یک بار به فکر استان گیلان و شهرهای منحصربه‌فرد آن نیفتیم. جذابیت‌های منحصربه‌فرد گیلان سبب شده تا این استان به یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های ایران برای رزرو ویلا در گیلان تبدیل شود.

موقعیت جغرافیایی و تاریخچه گیلان

استان گیلان از جمله استان‌های شمالی ایران بوده که از سمت شمال به دریای خزر، از سمت شرق به استان مازندران، از سمت غرب به استان اردبیل و از سمت جنوب به استان‌های زنجان و قزوین منتهی می‌شود. تاریخ این استان زیبا نیز به زمان ساسانیان برمی‌گردد. در واقع اولین اقوامی که در این خطه زندگی می‌کردند گیل‌ها و دیلم‌ها بودند که در شهر رشت سکونت داشتند.

در استان گیلان شهرهای قدیمی زیادی وجود داشته که از جمله این شهرها می‌توان به شهر قدیمی بندر انزلی، آستانه اشرفیه، رودبار و… اشاره کرد. استان گیلان در تمامی ادوار تاریخ یکی از مهمترین استان‌های شمالی به شمار می‌آمده و در برخی از دوران‌ها از جمله دوره قاجار به دروازه اروپا شهرت داشته است. علت این امر نیز موقعیت جغرافیایی این استان و امکان برقراری ارتباط با سایر کشورهای شمالی از طریق این استان بوده است.

بهترین زمان سفر و رزرو ویلا در گیلان

از آن‌جایی که استان گیلان دارای آب و هوای مرطوب و معتدل می‌باشد، در تمام فصول سال می‌توان به آن سفر و اقدام به رزرو ویلا در گیلان کرد. با این حال بهترین زمان سفر به استان گیلان فصل بهار و به ویژه ماه‌های فروردین و اردیبهشت می‌باشد. در این زمان نه گرمای هوا آنقدر زیاد است که هوا شرجی باشد و نه میزان بارش باران به اندازه پاییز زمستان زیاد است. از طرفی جنگل‌ها و زیبایی‌های طبیعی گیلان در این ماه‌ها در شاداب‌ترین و زیباترین حالت خود هستند.

توجه به این نکته ضروری بوده که فصل‌های پاییز و زمستان فصل‌های ارزان قیمت‌تری برای سفر به گیلان می‌باشد. به عبارت دیگر نه تنها قیمت رستوران‌ها در دو فصل پاییز و زمستان که مسافر کمتری به گیلان می‌رود کمتر است، بلکه هزینه اجاره ویلا در گیلان و رزرو اقامتگاه رشت نیز پایین‌تر می‌باشد.

جاهای دیدنی گیلان

اگر نگاهی به زیبایی‌های طبیعی و تاریخی استان گیلان بیندازید، متوجه می‌شوید که چرا باید سفر به استان گیلان را در لیست برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهید. از جمله جاذبه‌های دیدنی استان گیلان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

جنگل‌های هیرکانی

در استان گیلان جنگل‌های هیرکانی انبوه شمال کشور واقع شده است که از جمله این جنگل‌ها می‌توان به جنگل سراوان، جنگل گیسوم، جنگل درفک، جنگل سیاهکل و… اشاره کرد. در میان جنگل‌های منحصربه‌فرد شمالی جنگل گیسوم یکی از زیباترین جنگل‌ها بوده که حس و حال بهشتی را به مسافران منتقل می‌کند. از آن‌جایی که جنگل گیسوم در کنار دریا واقع شده است نه تنها برای جنگلنوردان گزینه مناسبی می‌باشد، بلکه برای علاقمندان به دریا نیز می‌تواند یک مقصد منحصربه‌فرد باشد. مسافران می‌توانند به جهت رزرو ویلا در گیلان و اجاره ویلا رشت از کلبه‌های ساخته شده در دل جنگل گیسوم استفاده کنند.

تمیزترین ساحل‌ها

شاید بتوان تمیزترین و زیباترین ساحل‌های شمالی کشور را در شهرهای استان گیلان یافت. شهرهای ساحلی گیلان شامل شهرهای آستارا، بندر انزلی، رودسر، چمخاله، کلاچای و… بوده که از زیباترین و در عین حال تمیزترین ساحل‌ها برخوردار هستند. یکی از جاذبه‌های دیدنی ساحلی استان گیلان پهلو گرفتن کشتی‌ها در ساحل زیبای بندر انزلی می‌باشد. اگر قصد رزرو ویلا در گیلان را دارید از اقامتگاه‌ها و ویلاهای موجود در این شهرهای ساحلی غافل نشوید.

آبشارهای چشم‌نواز

در استان گیلان می‌توان بکرترین جاذبه‌های طبیعی را یافت که در میان این جاذبه‌ها آبشارها جزو جذاب‌ترین‌ها می‌باشند. آبشارهای زیادی در استان گیلان وجود داشته که از جمله این آبشارها می‌توان به آبشار لاتون، آبشار لوشکی تالش، آبشار دودوزن رشت، آبشار ویسرود شفت و آبشار ویسادار رضوانشهر اشاره کرد. در میان این آبشارها آبشار لاتون که در شهرستان آستارا واقع شده است به واسطه قرارگیری در دل جنگل و در دامنه کوه اسپیناس یکی از پرطرفدارترین آبشارها برای جنگلنوردان و کوهنوردان نیز می‌باشد.

دریاچه‌ها و تالاب‌های متعدد

محال است که به شهرهای شمالی ایران سفر کنید و حداقل یک یا دو دریاچه و تالاب زیبا را مشاهده نکنید. در استان گیلان تالاب‌ها و دریاچه‌های زیادی وجود داشته که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به دریاچه نئور، ‌دریاچه سقالکسار، دریاچه حلیمه جان، دریاچه گیسوم، دریاچه سراوان و تالاب استیل اشاره کرد. این دریاچه‌ها نه تنها برای گردشگران داخلی بلکه برای توریست‌های خارجی نیز جذابیت زیادی دارد. تالاب انزلی و تالاب سرخانکل رشت نیز از مشهورترین تالاب‌های شمالی کشور می‌باشند.

قلعه رودخان

طرفداران جاذبه‌های تاریخی در سفر به گیلان می‌توانند از قلعه رودخان که یکی از مشهورترین اماکن دیدنی و تاریخی گیلان است بازدید کنند. موقعیت جغرافیایی جذاب این قلعه که در دل جنگل‌های سبز و بارانی شمال کشور واقع شده و معماری بنا که از پله‌های متعددی تشکیل شده است سبب شده تا قلعه رودخان جزو پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری و لوکیشن‌های عکاسی شمال کشور باشد. از دیگر آثار تاریخی استان گیلان نیز می‌توان به میدان شهرداری ماسوله، بازار سنتی، خانه موزه میرزا کوچک خان، سبز میدان، آکواریوم و اسکله انزلی و گورستان ارمنی‌ها اشاره کرد.

ییلاقات

غیرممکن است که استانی سرسبز و بارانی نظیر گیلان از بخش‌هایی بکر و ییلاقی برخوردار نباشد. در استان گیلان ییلاقاتی وجود داشته که برای ساعاتی استراحت و دور شدن از شلوغی‌های زندگی شهری جزو بهترین مقاصد هستند. از جمله زیباترین ییلاقات استان گیلان می‌توان به ییلاق شاندرمن و اولسبلانگاه اشاره کرد.

راه‌های دسترسی و رزرو ویلا در گیلان

اگرچه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از ماشین شخصی برای سفر به استان‌های شمالی و به ویژه استان گیلان استفاده کنند، با این حال سفر به این استان با استفاده از اتوبوس، هواپیما و قطار نیز ممکن است. در سفر ماشینی به گیلان مسیر سرسبز و زیبا از دوراهی زنجان و رشت شروع می‌شود.

در سفر با هواپیما می‌توان از تمامی فرودگاه‌های کشور به فرودگاه شهر رشت رسیده و در سفر با قطار نیز می‌توان در حین رسیدن به رشت از زیبایی شهرهایی مانند کرج، قزوین، هشتگرد، شیرین سو، کوهین، رستم‌آباد، لوشان، پیر بازار، منجیل و… لذت برد. پس از رسیدن به استان گیلان کمتر مسافری وجود داشته که برای اقامت به سراغ هتل‌های استان گیلان برود.

بسیاری از مسافران جهت اقامت در گیلان به دنبال رزرو اقامتگاه در رشت هستند. برای سهولت در رزرو اقامتگاه می‌توان از طریق سایت هومسا اقدام کرده و به اجاره ویلا در رشت یا هر یک از شهرستان‌های دیگر گیلان بپردازید.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا