جهان

دیدار شی و پوتین در پکن

(آوازه) :

ایسنا: رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر رسمی خود به چین، امروز (پنجشنبه) با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در پکن دیدار کرد. این اولین سفر خارجی پوتین از زمان ادای سوگند او برای پنجمین دوره ریاست جمهوری در اوایل ماه جاری است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بامداد امروز وارد پکن شد و مورد استقبال رسمی قرار گرفت و سپس راهی ملاقات خصوصی با رئیس‌جمهور چین شد. این رهبران خارج از ساختمان «تالار بزرگ خلق» در میدان تیان‌آن‌من دست دادند و به اجرای سرود ملی دو کشور توسط یک ارکستر نظامی گوش دادند و سپس عکس گرفته و عازم جلسه‌ای میان دو هیات شدند.

رئیس‌جمهور چین به رهبر روسیه گفت آماده است به ایجاد روابط دوجانبه در مسیر درست توسعه و همچنین توسعه برنامه‌های جدید برای همکاری در همه زمینه‌ها ادامه دهد.

شی جین‌پینگ گفت: «آقای رئیس‌جمهور، این اولین سفر خارجی شما از زمان آغاز دوره جدید ریاست جمهوری است که گواه قانع‌کننده‌ای از توجه شما و دولت روسیه به روابط چین و روسیه است و ما از آن بسیار قدردانی می‌کنیم. آقای رئیس‌جمهور، من آماده همکاری با شما هستم تا روابط دوجانبه خود را در مسیر درست توسعه نگه داریم و برنامه‌های جدیدی برای همکاری در همه زمینه‌ها تدوین کنیم.»

پوتین گفت، حدود ۹۰ درصد از تمام پرداخت‌ها میان روسیه و چین به روبل و یوآن انجام می‌شود و تصمیم مشترک برای انجام تسویه حساب با ارز‌های ملی به موقع بود و باعث گسترش تجارت شد. او افزود: «ما فقط در یک قالب محدود در مورد زمینه‌هایی که در آن روابط خود را بیشتر توسعه خواهیم داد صحبت کرده‌ایم و همه این‌ها به نفع هر دو اقتصاد روسیه و چین است. مطمئن هستم که تمام فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده انجام خواهد شد.»

رئیس‌جمهور چین خطاب به شی گفت: «طی پنج سال گذشته، علی‌رغم پیامد‌های همه‌گیری کرونا و علی‌رغم برخی اقدامات با هدف مهار توسعه ما، اقدامات کشور‌های ثالث، تجارت بین روسیه و چین در حال افزایش بوده و با سرعت خوبی افزایش یافته است. سبد قابل توجهی از ۸۰ پروژه سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ در زمینه‌های مختلف تشکیل شده است.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین که در پکن به سر می‌برد، گفت، وضعیت اوکراین از جمله موضوعات مورد بحث بین ولادیمیر پوتین و همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ خواهد بود. پسکوف به روزنامه روسی «ایزوستیا» در پاسخ به سوالی درباره نگرش روسیه در قبال طرح صلح چین برای اوکراین گفت: «اوکراین قطعا مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

پسکوف گفت: «ما از همه ابتکارات صلح استقبال می‌کنیم؛ و البته، مسکو همچنین از دیدگاه طرف چینی در مورد چشم‌انداز‌ها و زمینه‌های احتمالی برای آغاز تلاش‌ها برای حل و فصل اوضاع [در اوکراین]استقبال می‌کند.»

پسکوف همچنین یادآور شد که کی‌یف اکنون «از نظر قانونی امکان مذاکره را برای خود منتفی کرده است.» او افزود: «این یک روند طولانی است، اما موضع سازنده طرف چینی، ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

سخنگوی کرملین با اشاره به کنفرانس آتی در سوئیس با موضوع صلح اوکراین گفت: «بحث در مورد مسائل امنیتی مربوط به روسیه، بدون مشارکت مسکو کاملا بیهوده است و کنفرانس آتی اوکراین در سوئیس به یک “محل گفتگو” تبدیل خواهد شد که هیچ چشم‌اندازی برای دستیابی به هیچ نتیجه ملموسی نخواهد داشت.»

این مقام روس همچنین اشاره کرد که تهدید تحریم‌های ثانویه علیه چین به دلیل همکاری با روسیه از طریق گفتگو برطرف می‌شود. پسکوف به روزنامه روسی ایزوستیا گفت: «از طریق گفتگو و با جستجوی راه‌هایی که از بیرون تحت تأثیر قرار نگیرند.»

به گفته پسکوف، تعامل بین مسکو و پکن در زمینه پلتفرم‌های یکپارچه‌سازی و زمینه سازمان‌های بین‌المللی، یک عنصر متعادل‌کننده جدی است؛ «عنصری که یک دستورکار بین‌المللی از قبل آشفته و یک دستورکار بین‌المللی پر از درگیری را متعادل می‌کند. به همین دلیل است که چین اولین کشوری بود که پوتین از آن بازدید کرد و اکنون در یک سفر رسمی پس از تحلیف به این کشور آمده است.»

پسکوف تاکید کرد: «همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و چین بسیار متنوع است. مشکلات خاصی وجود دارد، اما مربوط به مشکلات رشد نیست.

ایالات متحده و سایر کشور‌ها در تلاش هستند تا چین را برای محدود کردن همکاری خود با روسیه تحت فشار قرار دهند، اما پکن به اندازه کافی قوی است تا با این امر مقابله کند.»

رئیس‌جمهور چین تاکید کرد، روابط روسیه و چین در برابر آزمون‌های محیط متزلزل بین‌المللی مقاومت کرده و به معیاری برای روابط بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است. رهبر چین یادآور شد که در طول این سال‌ها حداقل ۴۰ بار با پوتین ملاقات داشته است.

شی گفت: «روابط روسیه و چین بر چالش‌های محیط بین‌المللی در حال تغییر غلبه کرده و به معیاری برای همکاری بین قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است. امسال هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و روسیه است. در طول سه ربع قرن گذشته، روابط روسیه و چین در شرایط دشوار سخت‌تر شده است، در برابر چالش‌های محیط بین‌المللی در حال تغییر مقاومت کرده است؛ و امروز معیاری از روابط بین قدرت‌های بزرگ و کشور‌های همسایه است که با احترام متقابل، اعتماد، دوستی و منافع متقابل مشخص می‌شود.»

رئیس‌جمهور چین به پوتین گفت چین قصد دارد همسایه خوب و شرکای قابل اعتماد روسیه باقی بماند. شی جین‌پینگ گفت: «ما در نظر داریم مانند همیشه همسایگان خوب، شرکای قابل اعتماد و دوستانی باشیم که به یکدیگر اعتماد دارند، دوستی چند صد ساله بین دو ملت را به طور مداوم تقویت کنیم، مشترکا برای توسعه و احیای چند ملیتی تلاش کنیم و با تلاش مشترک از برابری و عدالت بین‌المللی دفاع کنیم.»

به گفته پوتین، روابط روسیه و چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نیست. رئیس‌جمهور روسیه گفت: «این اهمیت اساسی دارد که روابط روسیه و چین فرصت‌طلبانه و علیه کسی نباشد. همکاری ما در امور جهانی امروز یکی از عوامل اصلی تثبیت‌کننده در عرصه بین‌المللی است.»

پوتین افزود که روسیه و چین با هم از اصول نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک که منعکس‌کننده واقعیت‌های چند قطبی و بر اساس قوانین بین‌المللی است، حمایت می‌کنند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «روسیه و چین با موفقیت در سازمان ملل، بریکس، سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین گروه ۲۰ همکاری می‌کنند. ما مصمم هستیم که فرآیند‌های ادغام در فضای اوراسیا را بیشتر هماهنگ کنیم تا با پتانسیل‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دوست عزیز من، ابتکار کمربند و جاده مطابقت داشته باشیم.»

پوتین ابراز امیدواری کرد که سفر او انگیزه بیشتری به توسعه طیف وسیعی از همکاری‌های دوجانبه بدهد. رئیس‌جمهور روسیه گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که از حضور در چین و دیدار با شما بسیار خوشحالم.» پوتین یادآور شد که شی در مارس ۲۰۲۳ به محض انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور چین از مسکو بازدید کرد. پوتین گفت: «ما سنت خوبی برای اولین دیدار‌های خارجی از کشور‌های یکدیگر داریم و این تأییدی آشکار بر اهمیتی است که هم ما و هم شما در مسکو و پکن به مسیر توسعه پایدار روابط دوجانبه، مشارکت همه‌جانبه و مشارکت راهبردی قائل هستیم.»

پوتین همچنین یادآور شد که سال ۲۰۲۴ هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین و برقراری روابط دیپلماتیک با چین است. پوتین گفت: «اتحاد جماهیر شوروی اولین کسی بود که چین جدید را به رسمیت شناخت.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با همتای چینی خود گفت مسکو و پکن «توشه‌ای محکم از همکاری عملی» جمع‌آوری کرده‌اند. پوتین افزود: «انرژی، صنعت و کشاورزی از اولویت‌های همکاری‌های دوجانبه است.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به اهمیت همکاری در فناوری‌های پیشرفته، نوآوری، ساخت زیرساخت‌ها و حمل و نقل اشاره کرد. پوتین گفت: «تماس‌های بشردوستانه در حال گسترش است. ما سال‌ها فرهنگ روسیه و چین را در سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ مطابق با توافق خود برگزار خواهیم کرد.»

پوتین در ابتدای گفتگو با استقبال از شی جین‌پینگ گفت صمیمانه خوشحال است که شش ماه بعد در میان دوستان خود به چین مهمان‌نواز بازگشته است. رئیس‌جمهور روسیه خطاب به همتای چینی خود گفت: «از نامه تبریک شما به مناسبت انتخاب مجددم به عنوان رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه تشکر می‌کنم و از دعوت شما بسیار سپاسگزارم.»

شی جین‌پینگ در دیدار با پوتین گفت: «چین مانند همیشه قصد دارد همسایه خوب و شرکای قابل اعتماد با روسیه باشد.» شی جین‌پینگ روابط روسیه و چین را معیاری برای همکاری بین قدرت‌های اصلی می‌داند که با احترام، اعتماد، دوستی، منافع متقابل مشخص می‌شود.

شی جین‌پینگ، پوتین را «دوست بزرگ خود» خواند و به او برای تصدی پست ریاست جمهوری روسیه تبریک گفت.

پوتین هم از استقبال همتای خود قدردانی به عمل آورد و بعد از اشاره به روابط میان دو کشور به گشایش‌های اقتصادی اشاره کرده و گفت: «حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در سال ۲۰۲۳ با یک‌چهارم افزایش به ۲۲۷ میلیارد دلار رسید. روسیه و چین سابقه قابل‌توجهی در همکاری عملی جمع‌آوری کرده‌اند. چین شریک اصلی روسیه در حوزه تجاری و اقتصادی است. بر اساس نتایج سال گذشته، روسیه در فهرست کشور‌های شریک تجاری چین جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد و برنامه توسعه حوزه‌های کلیدی همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین تا سال ۲۰۳۰ به طور مستقیم در این امر نقش داشت.»

رئیس‌جمهور روسیه و همتای چینی او ملاقات حضوری خودشان را آغاز کرده‌اند. آن‌ها حین پیاده‌روی در تالار بزرگ خلق چین، گفت‌وگوی کوتاهی داشتند. بعد از ملاقات نسبتا خصوصی آنها، جلسه‌ای با مشارکت هیات‌های دو کشور آغاز می‌شود. انتظار می‌رود به دنبال مذاکرات، اسناد مشترکی به امضا رسیده و یک بیانیه با تاکید بر تعمیق روابط شراکت جامعه و همکاری استراتژیک صادر شود.

به دنبال آن، روسای جمهور روسیه و چین به ارتباطات خود در یک محیط غیررسمی ادامه خواهند داد. انتظار می‌رود پوتین و شی جین‌پینگ برای صرف چای با یکدیگر گفتگو کنند و در یک پارک قدم بزنند. همچنین ضیافت رسمی شام با حضور محدود برخی از اعضای هیئت همراه برگزار خواهد شد.

پوتین را چندین وزیر روس همراهی می‌کنند که در مذاکرات پروژه‌های مشترک با هدف تعمیق روابط دوجانبه شرکت خواهند کرد. پوتین قبل از سفرش در مصاحبه با خبرگزاری دولتی چین – شینهوآ – از «سطح بی‌سابقه مشارکت استراتژیک» بین دو کشور استقبال کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه و چین مواضع مشابهی در مورد مناقشه اوکراین دارند. پوتین در گفتگو با شینهوآ از پکن به دلیل درک «علل ریشه‌ای و اهمیت ژئوپلیتیک جهانی» تمجید کرد. چین از مقصر دانستن روسیه برای تنش‌ها خودداری کرده و در عوض گسترش ناتو و «ذهنیت جنگ سرد» واشنگتن را محکوم کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین پس از فرود آمدن هواپیمایش در پکن، مورد استقبال گارد افتخاری قرار گرفت. براساس اعلام کرملین، این سفر دو روزه تنها ۱۰ روز پس از تحلیف رهبر روسیه برای تأکید بر اهمیت روابط روسیه و چین است.

بر اساس اعلام کرملین پیش از این سفر، پوتین و شی قرار است در مورد روابط دوجانبه و همکاری راهبردی بین دو کشور گفتگو و مسیر کلیدی برای توسعه همکاری‌های عملی آینده را تعیین کنند.

آخرین سفر پوتین به چین در اکتبر ۲۰۲۳ انجام شد، در حالی که شی جین‌پینگ در مارس ۲۰۲۳ به مسکو سفر کرد. دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از روابط نزدیکی برخوردار هستند و در طول تنش با ایالات متحده و ناتو از یکدیگر حمایت کردند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا