جهان

اسرائیل می‌گوید برخی مسیرهای کمک‌رسانی به غزه را باز خواهد کرد

(آوازه) :

بی بی سی: اسرائیل می‌گوید بازگشایی دو مسیر انتقال کالا به غزه را تصویب کرده است، تا کمک‌های انساندوستانه بیشتری وارد نوار غزه شود.

 

«دروازه اِرِز» (بیت حانون) در شمال نوار غزه برای اولین بار از زمان شروع جنگ موقتا بازگشایی خواهد شد. همزمان بندر اشدود هم برای تحویل کمک‌ها باز خواهد شد.

 

اسرائیل گفت که اجازه ورود کمک‌های بیشتر از طریق «معبر کرم ابو سالم» را خواهد داد.

 

این خبر ساعتی بعد از آن اعلام می‌شود که جو بایدن برای اولین بار از زمان کشته شدن هفت امدادرسان در غزه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت کرد.

 

براساس بیانیه کاخ سفید بایدن در این تماس هشدار داد که اگر اسرائیل می‌خواهد همچنان روی حمایت آمریکا حساب کند، باید گام‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان و رنج جمعیت غزه بردارد.

 

تصور می‌شود که بازگشایی این کریدورها از درخواست‌های مشخص بایدن در این تماس بوده است.

 

بایدن در این تماس به دولت اسرائیل اولتیماتوم داد که در صورت انجام ندادن اقدامات مشخصی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان و اطمینان از ایمنی امدادگران، این کشور در غیر این صورت سیاست‌هایش در قبال غزه را تغییر خواهد داد.

 

روز دوشنبه هفت امدادرسان سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» در حمله هوایی اسرائیل در غزه کشته شدند.

 

کاروان این سازمان درحالی که در مسیر تعیین شده توسط اسرائیل رو به جنوب در حرکت بود هدف قرار گرفت. این درست بعد از آن بود که آنها بیش از صد تن غذا را از یک شناور باربری به انباری در دیر البلح منتقل کردند.

 

وسایل نقلیه در این کاروان حدود ۲.۵ کیلومتر با هم فاصله داشتند و در این حمله هر سه وسیله نقلیه هدف قرار گرفت.

 

شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به تصمیم در مورد گشودن مسیرهای کمک‌رسانی گفت که از گام‌های اعلام شده توسط اسرائیل استقبال می‌کند و افزود «اکنون باید به طور کامل و فورا اجرا شود.»

 

این بیانیه می‌افزاید که سیاست آمریکا را گام‌هایی تعیین خواهد کرد که اسرائیل برای حفاظت از «غیرنظامیان بی‌گناه و ایمنی امدادرسان‌ها برمی‌دارد.»

 

آنتونی بلینکن روز پنجشنبه گفت که اگر اسرائیل این گام‌ها را برندارد سیاست آمریکا تغییر خواهد کرد.

 

در این میان به خصوص اقدام برای گشودن گذرگاه شمالی اسرائیل به غزه در اِرِز مهم است. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در ماه نوامبر به رسانه‌ها گفته بود که «دیگر تماسی میان اسرائیل و غزه وجود نخواهد داشت.»

 

نتانیاهو به دلیل رفتار اسرائیل در غزه با خشم فزاینده بین‌المللی و داخلی روبرو بوده است.

 

ماه‌هاست که صفی طولانی از کامیون‌های حامل کمک در آن سوی مرز رفح در مصر وجود دارد، چون کامیون‌ها فقط بعد از یک رشته بازرسی‌های پیچیده و بوروکراتیک امکان عبور پیدا می‌کنند.

 

فقدان تدارکات کافی انساندوستانه، اردن، آمریکا و بریتانیا را وادار کرده است کمک‌ها را با هواپیما از آسمان روی غزه بریزند که کم اثرترین راه توزیع کمک‌های انساندوستانه است.

 

ریختن کمک از آسمان همچنین خطرناک است. فلسطینی‌ها در مواردی به دلیل باز نشدن چتر در اثر برخورد محموله له شده‌اند یا در تلاش برای رسیدن به کمک‌هایی که در دریا افتاده غرق شده‌اند.

 

یک گزارش اخیر مورد حمایت سازمان ملل شواهدی ارائه کرد که فاجعه انسانی در غزه به یک قحطی انسان‌ساخته بدل می‌شود.

 

به علاوه وولکر تورک، بلندپایه‌ترین مقام حقوق بشری سازمان ملل متحد، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت که اسرائیل مقصر این وضع است و این گزینه‌ای «باورپذیر» است که اسرائیل قحطی را همچون سلاحی در جنگ غزه به کار گرفته است.

 

به گفته «پایگاه داده‌های امنیت امدادرسانان» در آمریکا، که موارد عمده خشونت علیه خدمه کمک‌رسانی را ثبت می‌کند، از ماه اکتبر تاکنون ۱۹۶ امدادرسان در غزه کشته شده‌اند. همه آنها هنگام انجام وظیفه کشته نشده‌اند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا