تکنولوژی

مدل هوش مصنوعی جمینای 1.5 فلش معرفی شد؛ سریع‌تر و ارزان‌تر

(آوازه) :

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود از مدل هوش مصنوعی جدیدی به‌نام Gemini 1.5 Flash رونمایی کرد. مدل جمینای 1.5 فلش به‌گونه‌ای طراحی شده است که سرعت بالاتر و تأخیر کمتری داشته باشد.

 

گوگل در I/O 2024 از به‌روزرسانی‌های مختلفی برای خانواده جمینای پرده برداشت. مدیرعامل کسب‌وکار دیپ‌مایند روی صحنه مدل جدیدی به‌نام جمینای 1.5 فلش را معرفی کرد. در ادامه او در پستی در وبلاگ گوگل نوشت: «[جمینای] 1.5 فلش در زمینه خلاصه‌سازی، کاربردهای مختلف گفت‌وگو، توضیح‌نویسی برای تصویر و ویدیو، استخراج داده از اسناد طولانی و جدول‌ها، و غیره عالی عمل می‌کند.»

 

معرفی مدل هوش مصنوعی جمینای 1.5 فلش گوگل

 

«دمیس هاسابیس»، مدیرعامل دیپ‌مایند می‌گوید گوگل مدل Gemini 1.5 Flash را ساخته است چون توسعه‌دهندگان به یک مدل سبک‌تر و ارزان‌تر از نسخه پرو نیاز داشتند. نسخه فلش در جایگاهی میان جمینای 1.5 پرو و جمینای 1.5 نانو قرار می‌گیرد.

 

 

اگرچه جمینای 1.5 فلش از پرو سبک‌تر است، اما به‌همان اندازه قدرتمند است. گوگل می‌گوید این دستاورد از طریق فرایندی موسوم به «عصاره‌گیری» حاصل شده است که در آن اکثر اطلاعات و مهارت‌های اساسی جمینای 1.5 پرو به این مدل کوچک‌تر منتقل شده است.

 

این یعنی مدل جمینای 1.5 فلش از همان توانایی‌های چندوجهی نسخه پرو و پنجره محتوایی آن با 1 میلیون توکن بهره می‌برد. به‌گفته گوگل، این یعنی جمینای 1.5 فلش می‌تواند اسناد 1500 صفحه‌ای یا کدبیس‌هایی با بیش از 30 هزار خط کد را در لحظه تجزیه‌وتحلیل کند.

 

جمینای 1.5 فلش البته برای مصرف‌کنندگان معمولی ساخته نشده است. این مدل هوش مصنوعی توسعه‌دهندگانی را هدف قرار داده است که می‌خواهند محصولات و سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسازند.

 

جمینای 1.5 فلش و پرو از همین حالا در حالت پیش‌نمایش عمومی در AI Studio و Vertex AI در دسترس قرار دارند. گوگل در مراسم امشب خود از قابلیت AI Overview برای موتور جستجوی خود نیز رونمایی کرد که می‌توانید جزئیات آن را در این مطلب بخوانید.

 

منبع: دیجیاتو


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا