جهان

چین: قاطعانه با استقلال تایوان مخالف هستیم

(آوازه) :

ایرنا: لی چیانگ نخست وزیر چین زمان ارائه گزارش دولت که اشاره به «اتحاد صلح‌آمیز» با تایوان در آن حذف شده است، اعلام کرد که پکن قاطعانه با استقلال این جزیره مخالف است.

لی چیانگ تاکید کرد که با تضمین توسعه و امنیت، پکن قاطعانه با استقلال تایوان و «مداخله خارجی» مخالفت خواهد کرد، اما در عین حال از عدالت بین المللی حمایت خواهد کرد.

لی به سه هزار نماینده کنگره ملی خلق چین گفت که ثبات پایه و اساس هر کاری است که پکن انجام می‌دهد. او از ادارات دولتی و محلی خواست تا سیاست‌های مطلوب‌تری را برای حفظ انتظارات، رشد اقتصادی و اشتغال اتخاذ کنند.

نخست وزیر چین گفت که نیرو‌های مسلح این کشور آموزش‌های نظامی و آمادگی رزمی همه جانبه را تقویت خواهند کرد، تلاش‌های هماهنگ شده‌ای را برای بهبود آمادگی نظامی انجام خواهند داد تا از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه چین محافظت کنند.

لی گفت: ما سیاست کلی حزب (کمونیست) را برای دوره جدید در مورد حل مسئله تایوان اجرا خواهیم کرد و به اصل چین واحد و توافق سال ۱۹۹۲ پایبند خواهیم ماند. پکن توسعه مسالمت آمیز روابط بین تنگه‌ای را ترویج خواهد کرد و در پیشبرد هدف اتحاد مجدد چین ثابت قدم خواهد بود.

چین همچنین با انتشار ارقام بودجه، به طور رسمی زبان تندتری را علیه تایوان اتخاذ کرد و از اشاره به «اتحاد مجدد صلح‌آمیز» در گزارش دولت در افتتاحیه کنگره ملی خلق، صرف‌نظر کرد.

وی افزود که بودجه نظامی چین با ۷.۲ درصد افزایش به ۱.۶۶ تریلیون یوان (۲۳۱.۴ میلیارد دلار) خواهد رسید.

از آنجایی که دومین اقتصاد بزرگ جهان با ۱۸ تریلیون دلار با مشکلاتی روبرو است، لی برای امسال رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) “حدود ۵٪” را هدف گذاری کرد.

پس از تعیین هدف رشد سالانه ۵ درصدی چین و کاهش سهام وال استریت پیش از انتشار شاخص‌های کلیدی اقتصادی آمریکا، بازار‌های آسیایی به میزان قابل توجهی سقوط کردند.

شاخص ترکیبی شانگ‌های پس از بازیابی زیان‌های اولیه، ثابت معامله شد، اما هانگ سنگ هنگ کنگ افت اولیه را عمیق‌تر کرد و ۲.۴ درصد افت کرد.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا