اقتصادی

چرا تعداد پروازهای ۱۴۰۳ کمه؟

(آوازه) :

این روزها با سر زدن به هر سایتی متوجه می شویم که خرید بلیط هواپیما یا ممکن نیست یا تکمیل شده است. اما چرا تعداد سفرهای هوایی کاهش یافته؟ چرا خرید سفر هوایی سخت تر از قبل شده؟ در این مقاله قصد داریم تا تمامی عوامل تاثیر گذار بر قیمت و موجودی پروازها را مورد بررسی قراردهیم. با ما همراه باشید.

افزایش تقاضا مسافران تعطیلات و کمبود هواپیما

در ماه جاری تقاضا برای سفر ۱۰۰ درصد افزایش داشته و شرکت های هواپیمایی و ایرلاین ها را به دردسر انداخته است. دلیل این تقاضا مسلما تعطیلات عید نوروز است اما عرضه تا کجا توانایی پاسخ به تقاضای افسار گسیخته به بازار هواپیمایی را دارد. در حال حاضر حدود ۱۷۰ ناوگان هوایی برای سیستم حمل نقل در حال کار است در صورتی که این رقم باید به مقدار حداقل ۵۵۰ فروند هواپیما افزایش پیدا کند. از همین روی در ماه های گذشته تعداد ۳۰ هواپیما دست دوم که قبلا خریداری شده بود به ناوگان هوایی اضافه شد اما باز هم نتوانستند تا تقاضای بازار هوایی را به خوبی پوشش دهند. به نقل از خبرگذاری رکنا، نبود قطعات و خرابی و زمین گیر شدن هواپیماها یکی دیگر از دلایل کمبود بلیط هواپیما است. لینک خبر

ممنوعیت فروش بلیط چارتری 

در خصوص بلیط هواپیما چارتری باید گفت که طبق دستورالعمل وزارت راه و شهر سازی فروش بلیط چارتری در ایام نوروز ۱۴۰۳ ممنوع است. معاون حمل و نقل وزارت راه و شهر سازی تصریح کرد که فروش بلیط های چارتری هواپیما در ایام طرح نوروزی حد فاصل ۲۴ اسفند۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ برای پروازهای داخلی در تمام مبدا – مقاصد و پروازهای بین المللی به خصوص نجف ممنوع است. فروش بلیط ها باید بر اساس مصوبه اردیبهشت ماه سال جاری صورت پذیرد. در این ابلاغ درخواست شده است سازمان هواپیمایی این مصوبه را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ و نظارت لازم از وی این سازمان برای اجرای آن به عمل می آید.

افزایش تورهای نوروزی

با توجه به ممنوعیت بلیط های چارتری در نوروز ۱۴۰۳ تورهای نوروزی یکی از دلایل اصلی برای افزایش قیمت و کمبود بلیط هواپیماها عنوان شده است. شرکت های هواپیمایی از قبل اقدام به رزرو کامل هواپیماها برای مسافران تور های خود کرده اند وعملا این کار باعث آن شده تا بلیط های سیستمی در سایت ها و ایرلاین ها با افت شدیدی همراه باشد. با این حال وزیر راه و شهر سازی عنوان کرد که به زودی سیستمی نوین جهت رزرو بلیط رونمایی خواهد شد تا مشکلات رزرو بلیط هواپیما به حداقل خود برسد و مردم در فضایی عادلانه بتوانند تمامی این سرزمین زیبا و پهناور را ببیند. همچنین ایشان اضافه کردند که تعداد ۳۷ پرواز اضافه برای خطوط پر رفت و آمد در نوروز ۱۴۰۳ اختصاص یافته است. همچنین مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد با توجه به قرار گرفتن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروز در یک زمان مشکلی برای پذیرایی از مسافران نوروزی را نخواهند داشت و کاملا آماده هستند.

تورهای نوروزی

توصیه مهم وزارت راه به مسافران نوروزی 

به نقل از خبرگذاری رکنا، در خصوص عرضه بلیط ها در یک روز خاص و بهره بردن بیشتر تور ها از سهم پروازهای هوایی جناب هادیان فر معاون حمل و نقل راه و شهر سازی در دومین جلسه ستاد سفر های نوروزی تاکید کرد همه بلیط ها نباید در یک روز خاص عرضه شوند، بلکه ۲۰ تا ۳۰ درصد بلیط ها قبل از ۴۸ یا ۲۴ ساعت هر روز ارائه شود و تا آخرین روز ایام طرح نوروزی روز بلیط وجود داشته ‌باشد. ۶۰ تا ۷۰ درصد بلیت‌ها نیز باید به‌ صورت رفت و برگشت به فروش برسد.

به کارگیری ایرلاین خارجی برای پرواز داخلی

راه حل تازه حل مشکل کمبود بلیط هواپیما که این روزها به گوش می رسد به کار گیری ایرلاین خارجی برای پرواز داخلی است. اما اطلاعاتی از اینکه آیا ایرلاین خارجی با مصوبه تعرفه بلیط داخلی موافقت می کند؟ یا ورود این ایرلاین ها به سیستم ایرلاین داخلی ضربه نمی زد؟ سوالاتی بود که به آن پاسخی داده نشد.

ایرلاین های خارجی

بحران ۳۰ سالگی ناوگان هوایی

یکی دیگر از دلایل کمبود بلیط سن بالای ناوگان هوایی کشور است. میانگین سن ناوگان هواپیمایی کشور ۲۶ سال است. با توجه به تحریم های کشور و عدم توانایی خرید هواپیمای نو و قطعات لازم این روزها فشار زیادی بر سازمان هوایی کشور برای تسریع ناوگان وارد شده است. امیدواریم تا با پیشرفت روز افزون بتوانیم نیاز خارجی برای حل مشکلات ناوگان هوایی را کنار بگذاریم تا شاهد سرعت روز افزون پروازها باشیم. شما میتوانید برای پیدا کردن منظم ترین خطوط هوایی و سالم ترین هواپیماهای کشور به وبسایت پته مراجعه کنید تا کمترین نگرانی بابت سفر پیش رو را داشته باشید.

کلام پایانی 

به طور کلی روند فروش بلیط ها در حال تسریع شدن است و با فشار های نهاد های نظارتی در روز های گذشته تعداد زیادی بلیط برای رفاه حال مردم عرضه شده است. شما می توانید جهت استعلام بهترین قیمت بلیط هواپیما به وبسایت پته مراجعه کنید. بهتر است با شرایط کمبود بلیط فکر بلیط های لحظه آخری و ارزان را از ذهن بیرون کنید و همین الان برای خرید بلیط هواپیما اقدام کنید.

 


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا