جهان

پول طرفداران اسرائیل و مسیحیان «اونجلیست» چگونه به کمک ستاد انتخاباتی ترامپ آمده است؟

(آوازه) :

بن ساموئلز در یادداشتی در سایت اینترنتی هاآرتص نوشت، جمهوری خواهان یهودی و طرفدار اسرائیل به خوبی آگاهند که دونالد ترامپ عملا کاندیداتوری خود به عنوان گزینه نهایی حزب جمهوری خواه در انختابات ریاست جمهوری پیش رو را قطعی کرده است. هرچند این موضوع مانع از آن نشده که برخی تامین کنندگان مالی عمده یهودی از کمپین نیکی هیلی حمایت کنند، اما برخی از مهمترین تامین کنندگان مالی ستاد انتخاباتی ترامپ از میان عناصر کلیدی یهودی و مسیحیان اوانجلیست طرفدار اسرائیل هستند. کمک‌های مالی به ستاد انتخابات وی، نشان دهنده افزایش تنش در میان جمهوری خواهان طرفدار اسرائیل است که معتقدند سابقه خودخوانده ترامپ به عنوان اسرائیل دوست‌ترین رئیس جمهوری تاریخ آمریکا بر هر ملاحظه دیگری ارجحیت یافته است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این یادداشت آمده است: در میان تامین کنندگان مالی اصلی ستاد رئیس جمهور سابق در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، نام تیم دان، یک مدیر نفتی اهل تگزاس دیده می‌شود که ۵ میلیون دلار به ستاد انتخاباتی وی کمک نموده است. دان که یک مسیحی اوانجلیست است، چند دهه از عمر خود را صرف سوق دادن حزب جمهوری خواه به سمت سیاست‌های راست گرایانه نموده است. وی به خاطر کمک‌های مالی قابل توجه به کاندیدا‌های محلی حزب جمهوری خواه و همکاری با شبکه گسترده‌ای از گروه‌های مختلف برای ترویج سیاست‌های محافظه کارانه منطبق با گرایش‌های مذهبی اش شهرت دارد. آن‌ها همچنین از یک سیستم مدارس خصوصی حمایت می‌کنند که می‌تواند موجب تضعیف مدارس دولتی شود و از گسترش استفاده از سوخت‌های فسیلی پشتیبانی می‌کنند.

تلاش‌های دان در حمایت از اسرائیل در کنار اقدامات اوانجلیستی وی در داخل آمریکا حکایت از داستان مفصل تری از ارتباط رو به گسترش مسیحیان اوانجلیست با اسرائیل و افزایش وابستگی اسرائیل به حمایت اوانجلیست‌ها دارد. همزمان با افزایش انتقادات جامعه یهودیان آمریکا از سیاست‌های راست گرایانه اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و متحدانش از جمله ران درمر، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا، به صورت علنی و خصوصی بر اهمیت حمایت اوانجلیست‌ها تاکید کرده اند. این روند موجب شده تا موضوع اسرائیل به یک موضوع بیشتر درون حزبی تبدیل شود و جمهوری خواهان هم در امور ژئوپلتیک بین المللی و هم در مسائل سیاست داخلی احساسات اسرائیل دوستانه تری را در پیش بگیرند. از زمان حمله ۷ اکتبر حماس و جنگ اسرائیل در غزه، اوانجلیست‌های طرفدار اسرائیل با صدای بلندتری حمایت خود از این رژیم را ابراز می‌کنند. 

اما در حالی که رویکرد انزواگرایانه ترامپ در درون حزب جمهوری خواه و رویکردش در سیاست خارجی آمریکا در حال اثرگذاری بر توانایی ایالات متحده در تصویب کمک‌های نظامی اضطراری برای اسرائیل است، این رویکرد حزبی به زودی در معرض محک جدی قرار خواهد گرفت. حتی تندروترین عناصر حزب جمهوری خواه در حال تکرار مواضع ترامپ هستند که اعلام کرده تمام کمک‌های خارجی باید به عنوان وام تلقی و به طور کامل بازپرداخت شوند. ترامپ اوایل ماه جاری میلادی در پستی در شبکه اجتماعی خود نوشت: «از این به بعد هیچ پولی در قالب کمک خارجی نباید به هیچ کشوری پرداخت شود، مگر آنکه در قالب وام باشد و نه کمک بلاعوض.»

۲۶ سناتور جمهوری خواه هفته گذشته به لایحه کمک‌های خارجی سنا که در نهایت به تصویب رسید رای منفی دادند. بسیاری از ناظران خاطر نشان می‌کنند که رای آن‌ها صرفا به خاطر درخواست ترامپ برای مخالفت با این لایحه بوده است. در حالی که ائتلاف یهودیان جمهوری خواه از اعضای کنگره خواسته بود تا صرف نظر از مصوبه مذکور از کمک به اسرائیل حمایت کند، ناچاما سولوویچیک، رئیس بخش ارتباطات ستاد انتخاباتی هیلی در واکنش به این اقدام گفته: «فقط تماشا کنید… این حزب جمهوری خواه به زودی اسرائیل را زیر اتوبوس خواهد فرستاد.» 

کمک ۵ میلیون دلاری دان، تنها هدیه‌ای نیست که ستاد ترامپ در سال ۲۰۲۳ از طرفداران اسرائیل دریافت کرده است. برنی مارکوس، از موسسان شرکت هوم دپو نیز از اولین حامیان مالی حزب جهوری خواه است که در دوران مطرح شدن ترامپ در عرصه سیاسی به وی کمک کرد و در اواخر سال ۲۰۲۳ نیز یک میلیون دلار به موسسه سوپر پک که از حمایان ترامپ به شمار می‌رود کمک مالی نمود. وی در سال ۲۰۱۶ نیز کمکی ۷ میلیون دلاری به ستاد انتخاباتی ترامپ کرده بود با این استدلال که «سرنوشت ملت بستگی به این دارد که ترامپ و نه کلینتون را به کاخ سفید بفرستیم.» وی کسی است که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت از کاندیدا‌های جمهوری خواهی که دموکرات‌ها را با نازی‌ها مقایسه می‌کنند مورد انتقاد قرار گرفته است. وی گفته در انتخابات ۲۰۲۴ نیز از ترامپ حمایت خواهد کرد، حتی اگر او بابت ارتکاب جرمی در دادگاه محکوم شود. مارکوس همچنین یکی از حامیان مالی شناخته شده پروژه دموکراسی متحد آیپک است که به دلیل کمک به تبدیل اسرائیل به یک موضوع درون حزبی و به اخطر انداختن انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها با استفاده از منابع مالی جهوری خواهان، موجب انتقاد شدید از این سازمان طرفدار اسرائیل شده است.

دیگر حامیان یهودی شناخته شده ترامپ در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ شامل آلکس اجمی، یکی از رهبران برجسته جامعه سوری است که ۱۰۰ هزار دلار به ستاد وی کمک کرده است. نام وی در میان ۱۴۳ نفری است که در ژانویه ۲۰۲۱ در آخرین روز‌های ریاست جمهوری ترامپ توسط وی مشمول عفو قرار گرفتند. اجمی به دلیل انجام عملیات پولشویی برای کارتل کالی کلمبیا محکوم شده بود. برادر عجمی، هری نیز ۵۰ هزار دلار به ستاد ترامپ کمک کرده است. درخواست عفو اجمی مورد حمایت هایم چرا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری املاک وورنادو در نیویورک و پسر استنلی چرا، نزدیکترین دوست ترامپ در جامعه یهودیان قرار داشت. هایم چرا و مادرش فریدا قبلا هر کدام ۵۰ هزار دلار به گروه سوپر پک (حامی ترامپ) کمک کرده بودند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا