اقتصادی

وقتی انتخابات تمام شد نگرانی از افزایش نرخ ارز وجود داشت؛ همین اتفاق هم افتاد / با این دوستانی که برای مجلس انتخاب شدند، این نگرانی در بین مردم ایجاد شده که نمایندگان آینده به انتظارات تورمی و بی اعتمادی دامن بزنند / شاید اگر افراد دیگری انتخاب می‌شدند، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم / اقتصاد ما دلاریزه شده؛ وقتی بازار ارز تکان می‌خورد، بازار طلا هم تغییر می‌کند، قیمت خودرو هم دچار نوسان می‌شود

(آوازه) :

انتخابات صرفاً یک اتفاق سیاسی نیست و تأثیرات قابل توجهی بر بازار نیز داشته است. انتظار جامعه این بود که بازار‌های مهم در شرایط انتخاباتی ثابت نگه داشته شوند اما از چند روز قبل از انتخابات شاهد افزایش قیمت دلار بودیم که کماکان نیز ادامه دارد. برخی کارشناسان علت این مسأله را نگرانی جامعه از رفتار‌های احتمالی مجلس تندرو تحلیل می‌کنند.

قدرت امام وردی، اقتصاددان، درباره نوسانات ارزی در حاشیه انتخابات به «انتخاب» گفت: خاطرتان باشد که نوسانات بازار ارز به طور مستقیم، بیشترین اثر را از انتظارات منفی تورمی می‌گیرد. با توجه به این دوستانی که انتخاب شدند، بازار نگران است و این نگرانی که در بین مردم ایجاد شده که نمایندگان آینده به انتظارات تورمی و بی اعتمادی دامن می‌زنند؛ بازار نیز درگیر نوسان شده است. البته این نگرانی موقت است و شاید اگر افراد دیگری انتخاب می‌شدند که نگرانی در جامعه ایجاد نمی‌کردند، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم.

وی در ادامه در رابطه با افزایش نرخ ارز تا پس از نوروز بیان کرد: نکته دیگر در خصوص سیاست‌های دولت و بانک مرکزی است که تقریباً در این دو سال اخیر بازار را به شدت کنترل می‌کند. عملاً بازار ارزی وجود ندارد که اسم آن را بازار آزاد ارز بگذاریم. شدید بودن کنترل‌ها بر بازار ارز در ایام انتخابات که قرار بود شاخص‌ها خوب نشان داده شود و ثباتی را در اقتصاد به نمایش بگذارند، چندان اینطور نشد. انتظار می‌رفت که دولت بازار را با ابزار‌های مختلف کنترل کند و نگذارد نرخ تغییر کند. وقتی انتخابات تمام شد نگرانی افزایش نرخ ارز وجود داشت و همین اتفاق هم افتاد. این نوسانات به بعد از عید هم می‌کشد و ما دوباره افزایش قابل توجهی در نرخ ارز خواهیم داشت. کسری بودجه نیز نوید یک جهش ارزی را می‌دهد و بازار رفتار مشخصی در رابطه با ارز نشان می‌دهد. رفتار بازار دقیقاً واقعیت اقتصاد است. اگر با این انتخابات انتظار آرامش اقتصادی را داشتند، الان در بازار وضعیت برعکس است و نشان از کاهش اعتماد سیاسی است.

امام وردی درباره تأثیر انتخابات بر دیگر بازار‌ها گفت: تقریباً اقتصاد ما دلاریزه شده است. وقتی بازار ارز تکان می‌خورد، بازار طلا هم تغییر می‌کند و قیمت خودرو هم دچار نوسان می‌شود. البته بازار بورس مثبت بوده و خوشحالی اهالی این بازار را به دنبال داشته اما در بازار مسکن اصلاً شرایط اینطور نیست. طبیعتا اگر ما شاهد یک بازدهی غیرمعمول در یک بازار باشیم، باعث کوچ سرمایه می‌شود و این روند با شرایط سیاسی فعلی شدت گرفته است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا