جهان

مذاکرات آمریکا و قطر در مورد روند آزادی گروگان‌های اسرائیلی

(آوازه) :

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در واشنگتن، از تلاش‌های میانجی‌گرایانه و اضطراری آن کشور، به‌ویژه پس از حمله حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر، قدردانی کرد.

 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ خود در روز سه‌شنبه ۱۰بهمن، گفت که آنتونی بلینکن و محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی در این دیدار درباره اهمیت تسهیل در آزادی فوری همه گروگان‌های اسرائیلی بحث کردند.

 

بیش از یکصد تن از این گروگان‌ها در مبادله با ۲۴۰ فلسطینی زندانی در جریان آتش‌بس یک هفته‌ای بین اسرائیل و حماس آزاد شدند. با این همه، بیش از ۱۳۰ تن هنوز در غزه هستند.

 

به گزارش وب‌سایت وزارت امور خارجه ایالت متحده، آنتونی بلینکن و محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی «توافق کردند که به‌هماهنگی نزدیک برای ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غیرنظامیان در غزه ادامه دهند».

 

تاکید بر «حمایت از غیرنظامیان مطابق با قوانین بشردوستانه» نیز یکی دیگر موضوعات مذاکره دو کشور بود.

 

همچنین در این دیدار، بلینکن بر تعهد ایالات متحده به تبدیل خاورمیانه به منطقه‌ای صلح آمیز، یکپارچه و مرفه‌تر، «با امنیت برای اسرائیل و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی» تاکید کرد.

 

وزیر امورخارجه آمریکا و نخست‌وزیر قطر همچنین درباره نگرانی‌هایی که تهدیدهای یمن علیه حقوق و آزادی‌های دریانوردی در دریای سرخ، ایجاد کرده است، گفتگو کردند.

 

آنها بار دیگر بر اهمیت روابط دوجانبه ایالات متحده و قطر در ارتقای امنیت و ثبات منطقه‌ تاکید کردند.

 

این دیدار یک روز پس از اظهار نگرانی نخست‌وزیر قطر از اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده در واکنش به حمله پهپادی که منجر به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در اردن شد، صورت گرفت.

 

محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی ابراز امیدواری کرده بود که این موضوع باعث کندی در روند کسب توافق اسراییل و حماس برای آزادی گروگان‌ها نشود.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست‌وزیر قطر در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده برای حمله می‌تواند مذاکرات اسرائیل و حماس را تحت‌تاثیر قرار دهد، گفته بود: «امیدوارم هیچ چیز تلاش‌هایی را که انجام می‌دهیم، تضعیف نکند و روند مذاکرات را به خطر نیندازد.»

 

پیش از این، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، روز یکشنبه هشتم بهمن، با نخست‌وزیر قطر، رئیس سازمان موساد اسرائیل و رئیس سازمان اطلاعات مصر در پاریس دیدار کرد تا مذاکراتی که اسرائیل، قطر و آمریکا آن را «سازنده توصیف کردند»، ادامه یابد.

 

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز در هفته‌های اخیر تلاش کرده است تا مسیر آزادسازی گروگان‌های یاقیمانده در دست حماس را هموار کند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا