جهان

شنود مکالمات فرماندهان ارتش آلمان؛ برلین: نباید در دام پوتین بیفتیم

(آوازه) :

بی بی سی: آلمان در تلاش است توضیح دهد که چگونه مکالمه مقامات عالی رتبه نیروی هوایی این کشور در مورد اعطای موشک‌های دوربرد به اوکراین، توسط منابع روسی فاش شده است. هفته گذشته، کانال دولتی راشا تودی، روسیه فایل صوتی این نشست را منتشر کرد.

 

در این شنود می‌توان شنید که افسران درباره چگونگی برخورد موشک‌ها به پل کرچ که روسیه را به شبه‌جزیره کریمه اشغالی متصل می‌کند، صحبت می‌کنند.

 

این شنود و رخنه، نگرانی‌های عمده‌ای را در مورد امنیت آلمان در میان متحدان ایجاد کرده است.

 

براساس گزارش‌ها قامات کرملین، سفیر آلمان در روسیه را احضار کرده‌اند تا درباره این مکالمات که در آنها درباره تامین موشک‌انداز به اوکراین بحث می‌شود، توضیح دهد.

 

در این فایل صوتی، صدای چهار افسر ارشد ارتش آلمان، از جمله اینگو گرهارتز، فرمانده نیروی هوایی و سرتیپ فرانک گراف، شنیده می‌شوند که درباره چشم‌انداز تامین موشک‌های کروز تاروس به اوکراین صحبت می‌کنند.

 

این افراد همچنین درباره جزئیات عملیاتی که ادعا می‌شود توسط بریتانیا در خاک اوکراین انجام شده، صحبت می‌کنند.

 

روسیه این گفتگوی افشا شده را به بعنوان دلیلی بر دخالت مستقیم غرب در جنگ اوکراین دانسته است.

 

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادمیر پوتین، روز دوشنبه گفت که مکالمه فاش شده «نشان می‌دهد که مقامات ارشد ارتش آلمان به طور مشخص درباره طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه صحبت می‌کنند.»

 

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفت که کرملین به دنبال «تفرقه‌افکنی و بی‌ثبات کردن» کشورش است.

 

او دیروز گفت که «ما نباید در دام پوتین بیافتیم».

 

اعضای احزاب طرفدار روسیه در گروه‌های راست و چپ افراطی آلمان، از افشای اطلاعات استفاده کرده‌اند تا ادعا کنند که دولت آلمان، این کشور را به درگیری روسیه و اوکراین می‌کشاند.

 

وزارت دفاع آلمان تایید کرده است که مکالمه مقامات نیروی هوایی «شنود» شده است، اما نمی‌تواند بگوید که آیا مکالمات پخش شده دستکاری شده است یا خیر.

 

بر اساس گزارش‌ها، این جلسه شنود به صورت مجازی به جای اینکه در یک پلتفرم امن نظامی آلمان انجام شود، در پلتفرم کنفرانسی وبکس انجام شده و همین امر نیز باعث انتقادات فراوانی شده است.

 

سرویس ضد جاسوسی نظامی آلمان در حال بررسی این نقض امنیتی است، اما مشخص نیست که آیا نتایج این تحقیق به اطلاع عموم خواهد رسید یا خیر.

 

متحدان اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تا امروز در برابر درخواست‌های مخالفان برای تحقیق پارلمانی مقاومت کرده‌اند.

 

افشای این مکالمات همچنین موضع آقای شولتز مبنی بر عدم ارسال موشک‌های تاروس به اوکراین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

صدراعظم آلمان نگران آن است که از این موشک‌ها که بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر دارند، توسط اوکراین برای حمله به خاک روسیه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

تا به امروز فرانسه و بریتانیا موشک‌هایی را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که هر کدام تقریبا نصف موشک‌های تاروس برد دارد.

 

توبیاس الوود، عضو پارلمان بریتانیا و رئیس سابق کمیته دفاعی به بی‌بی‌سی گفت که این افشاگری «در چند سطح نگران‌کننده» است.

 

آقای الوود گفت که این افشاگری نشان‌دهنده «تنش و اختلاف … بین نظامیان ارشد آلمانی که می‌خواهند تاروس در اختیار اوکراین قرار بگیرد و صدراعظم آلمان است که به طور فزاینده‌ای بر بقای سیاسی خود، تا آنچه برای این قاره بهتر است، متمرکز شده است.»


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا