اقتصادی

حجم کار تجاری ما با روسیه کاهش پیدا کرده، هم به خاطر مشکلات ترز حاصل از صادرات و عدم امکان پرداخت کرایه ها در سیستم بانکی، هم بحران در واریز مبالغ / هنوز مقداری با اوکراین ارتباطات تجاری داریم

(آوازه) :

تجارت میان ایران و روسیه همواره دچار بدعهدی قرار گرفته که نمونه مشخص آن کریدور شمال-جنوب و راه آهن آستاراست که مشخص نیست کدامیک از طرفین باید در این زمینه پیش قدم توسعه باشد. 

فاطمه مقیمی، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، درباره مشکل عدم انجام پروژه راه آهن رشت-آستارا و نقش روسیه به «انتخاب» گفت: مهم‌ترین اصل مسأله سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاری در داخل هم اگر جواب نمی‌داد باید نظر سرمایه‌گذاری خارجی را تأمین می‌کردیم که این اتفاق شکل نگرفت. یکی از مسیر‌هایی که می‌تواند به ما در تجارت با آن منطقه کمک کند، مسیر کریدور شمال-جنوب است. این مسیر می‌تواند موجب بالارفتن میزان کالا‌های صادراتی به بازار‌های هدف شود، چندین سال است مسکوت باقی مانده و نتوانسته به نتیجه برسد. این مسیر می‌تواند یک مسیر امن برای حمل و نقل تجاری باشد.

وی در ادامه در رابطه با اهمیت کریدور شمال-جنوب بیان کرد: اگر قرار است یک کار تجاری اجرایی شود باید سرعت، امنیت و قیمت فراهم باشد. طبیعتا این مسیر می‌توانست یک مسیر بسیار خوب و امن برای کالا‌های آسیا جنوبی شرقی و مسیر‌های کریدور شمال-جنوب باشد که بار‌های تجاری را به قلب اروپا برساند. ما از نظر جاده‌ای و ریل راه آهن دچار مشکل هستیم. به همین علت تا این زیرساخت‌ها شکل نگیرد پروژه به نتیجه نمی‌رسد. مضاف بر اینکه ناوگان ما هم دچار کمبود و مشکل است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران، درباره آمار تجارت ایران و روسیه اظهار داشت: ما آمار دقیقی از حجم تجارت با روسیه نداریم و گمرک باید آمار دهد. حجم کاری ما با روسیه کاهش پیدا کرده و مشکلات ارز حاصل از صادرات و عدم امکان پرداخت کرایه‌ها در سیستم بانکی و تحریم باعث مشکل شده است. عدم اتصال ما به اف. ای. تی. اف باعث بحران در واریز مبالغ شده است. تحریم سر جای خود هست، اما مشکلات بانکی همچنان وجود دارد.

مقیمی درباره شکل تجارت ایران و روسیه گفت: در حوزه انرژی از جمله در بحث گاز ارتباطات دولتی بین ایران و روسیه وجود دارد. آنچه دولت به عنوان مسئولیت خودش در حوزه کلان پذیرفته است. بحث ورود چوب و گندم از روسیه هم وجود دارد، اگرچه گندم از طریق اوکراین تأمین می‌شد. مسیر ارتباط تجاری اوکراین با ایران از طریق روسیه و آذربایجان بود. البته ما هنوز مقداری با اوکراین ارتباطات تجاری داریم.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا