جهان

تلویزیون دولتی مصر: مذاکرات آتش‌بس غزه «پیشرفت قابل توجهی» داشته است

(آوازه) :

تلویزیون دولتی مصر روز دوشنبه گزارش داد که پس از ورود مذاکرات قاهره به دومین روز خود، میانجی‌گران و فرستادگان حماس «پیشرفت قابل‌توجهی» در جهت آتش‌بس غزه داشته‌اند.

 

پس از هفته‌ها تلاش دیپلماتیک، مصر، قطر و ایالات متحده در تلاش هستند تا پیش از آغاز ماه رمضان هفته آینده، آتش‌بس شش هفته‌ای در جنگ بین اسرائیل و حماس را امضا کنند.

 

این پیشنهاد همچنین شامل آزادی گروگان‌ها در جریان حمله پانزدهم مهر (۷ اکتبر) حماس، در ازای آزادی زندانیان فلسطینی در اسارت اسرائیل است.

 

شبکه خبری «القاهره» که با سازمان‌های اطلاعاتی مصر در ارتباط است، به نقل از یک مقام ارشد ناشناس اعلام کرد: «مصر تلاش‌های فشرده خود را برای دستیابی به آتش‌بس پیش از ماه رمضان ادامه می‌دهد».  

 

این شبکه خبری پس از آغاز آخرین مذاکرات در روز یکشنبه در قاهره، بدون حضور نمایندگان اسرائیل، اعلام کرد: «پیشرفت قابل‌توجهی در مذاکرات حاصل شده است.»

 

بر اساس اظهارات یک مقام ارشد آمریکایی، اسرائیل اساساً شرایط پیشنهادی برای آتش‌بس شش هفته‌ای را پذیرفته است. این قرارداد همچنین شامل افزایش کمک‌های ارسالی به غزه خواهد بود.

 

یک روز پیشتر، روز یک‌شنبه ۱۳ اسفند، منابع اسرائیلی به یک رسانه خبر داده بودند که دولت این کشور مذاکرات آتش‌بس قاهره را پس از خودداری حماس از ارائه فهرست گروگان‌های زنده اسرائیلی در نوار غزه،‌ تحریم کرده است.

 

در حالی که هیئتی از حماس روز یکشنبه‌ برای مذاکره وارد قاهره شده است اما هیچ گروهی از اسرائیل برای مذاکره در مورد آتش‌بس شش‌هفته‌ای در غزه، حاضر نشد.

 

منابع خبری فلسطینی پیش‌تر خبر داده بودند که هیئت حماس به ریاست خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی این گروه، روز یکشنبه برای مذاکرات غیرمستقیم با هیئت اسرائیلی از طریق میانجی‌گران مصری و قطری وارد قاهره شد.

 

واشنگتن تأیید کرده است که توافق آتش‌بس نزدیک است و باید به موقع برقرار شود تا جنگ تا آغاز ماه رمضان، یک هفتهٔ دیگر، متوقف شود. اما دو طرف درگیر در انظار عمومی نشانه‌های کمی از عقب‌نشینی از خواسته‌های قبلی خود را نشان داده‌اند.

 

در مذاکرات گذشته حماس به دنبال این بود که از بحث در مورد وضعیت سلامت گروگان‌ها تا زمان تعیین شرایط برای آزادی آن‌ها اجتناب کند.

 

اما نخست‌وزیر اسرائیل در نشست خبری پنجشنبه شب خود گفته بود خواهان دریافت فهرست گروگان‌هایی است که آزاد خواهند شد و بدون آن، پیشرفت مذاکرات دشوار خواهد بود.

 

کشورهای میانجی به اسرائیل و حماس پیشنهاد کرده‌اند در مرحله اول شش هفته آتش‌بس برقرار می‌شود و طی این مدت «آسیب‌پذیرترین گروگان‌ها» از جمله زنان، سالمندان و مجروحان و همچنین شماری از زندانیان فلسطینی آزاد شوند و ارسال کمک‌های امدادی به غزه افزایش ‌یابد.

 

از سوی دیگر روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده چندین رسانه عبری زبان چاپ اسرائیل به نقل از یک مقام دولتی ناشناس نوشته‌اند که مسئولان این کشور به این نتیجه رسیده‌اند یحیی سنوار، رهبر حماس، قصدی برای موافقت با وقفه در جنگ طی روزهای پیش‌رو ندارد.

 

در این وضعیت، اسرائیل نگران خواهد بود که تشدید تنش نه تنها در نوار غزه و مرز با لبنان، بلکه در سراسر کرانه باختری و شهر اورشلیم گسترده شود.

 

وزیر دفاع اسرائیل نیز روز یکشنبه بار دیگر تأکید کرد نظامیان این رژیم تا وقتی گروه حماس کاملا از بین نرود، نوار غزه را ترک نخواهند کرد.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا