جهان

ترکیش ایرلاینز از تعلیق پرواز میان ترکیه و اسرائیل خبر داد

(آوازه) :

شرکت هواپیمایی ترکیه‎‌ای ترکیش ایرلاینز تمامی پرواز‌های خود در خطوط میان ترکیه و اسرائیل را تا اطلاع ثانوی تعلیق کرد.

این شرکت روز جمعه، ششم بهمن، خبر داد که تعلیق پروازهایش به اسرائیل دست‌کم تا ۹ ماه دیگر ادامه خواهد یافت.

ترکیش ایرلاینز افزود که احتمال ادامه تعلیق پرواز‌ها پس از این تاریخ (اکتبر ۲۰۲۴) نیز هست.

این شرکت از جمله دلایل خود برای این اقدام به «وضعیت امنیتی در اسرائیل» اشاره کرده است.

اما رسانه‌های اسرائیل این تصمیم را بخشی از اقدامات جدید ترکیه به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور آن کشور، در آغاز تحریم اسرائیل تفسیر کرده‌اند.

ترکیش ایرلاینز در جریان بحران دهه گذشته میان اسرائیل و ترکیه، پرواز‌های خود به اسرائیل را قطع نکرده بود.

شرکت هوایی اسرائیلی العال که در سال‌های پیش پرواز به ترکیه را به دلیل بحران سیاسی میان دو دولت و نگرانی از شرایط امنیتی در ترکیه متوقف کرده بود، زمان کوتاهی پیش از حمله گروه حماس به جنوب اسرائیل، پرواز‌های خود به استانبول را از سرگرفته بود، زیرا روابط دولت رجب طیب اردوغان با اسرائیل بهبود یافته بود.

پیش از هفتم اکتبر، اسرائیلی‌های بسیاری غیر از سفر‌های گردشگری به ترکیه با استفاده از پرواز‌های ترکیش ایرلاینز، از این خطوط پروازی برای سفر به مقاصدی در شرق و غرب دنیا نیز استفاده می‌کردند.

با این حال، بعد از حمایت قاطع رئیس‌جمهور ترکیه از حماس به دنبال یورش این گروه به اسرائیل، شهروندان بسیاری در اسرائیل سفر به ترکیه را متوقف کرده و در برنامه‌های تلویزیونی اسرائیل، مانند شبکه کان، مجریانی سرشناس آشکارا به اسرائیلی‌ها گفتند که سفر به ترکیه رفتاری در حد «خیانت» است.

شمار بسیار معدود از مسافران خطوط پروازی میان ترکیه و اسرائیل در چهار ماه اخیر، شهروندان عرب تابع اسرائیل بودند.

همزمان شبکه کان اسرائیل گزارش داده که شرکت‌های هوایی بسیاری در غرب پرواز‌های خود به اسرائیل را که به دلیل جنگ با حماس تعلیق کرده بودند، از سرگرفته و شمار مسافران در پرواز‌های به مقصد کشور‌های خارجی در حال بازگشت به سطح دوران پیش از جنگ است.

رجب طیب اردوغان روز ششم بهمن گفته بود انتظار دارد که دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه حکم توقف فوری عملیات جنگی اسرائیل در غزه را صادر کند.

با این حال، بعد از صدور رأی دیوان نیز که در آن به درخواست آفریقای جنوبی برای صدور حکم توقف فوری جنگ اشاره نشد، رئیس‌جمهور ترکیه رأی دیوان را «ارزشمند» نامید و در بیانیه‌ای نوشت ترکیه به پیگیری روند تعقیب قضایی اسرائیل ادامه خواهد داد.

با وجود بحران وخیم در روابط دو دولت، مناسبات آنکارا و اورشلیم رسما قطع نشده، هرچند دو دولت سفیران خود را از چهار ماه پیش به پایتخت خود فرا خوانده‌اند.

شرکت هوایی اسرائیلی العال نیز روز ششم بهمن اعلام کرد پرواز‌های خود به آفریقای جنوبی را قطع می‌کند. این پرواز‌ها ده‌ها سال برقرار بود.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا