جهان

بایدن: برقراری آتش‌بس در غزه در آغاز ماه رمضان دشوار به نظر می‌رسد

(آوازه) :

العربیه: حماس بار دیگر تاکید کرد که از خواسته‌های خود برای برقراری آتش‌بس در غزه دست نخواهد کشید.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه ۱۹ اسفند گفت که دستیابی به توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه در آغاز ماه رمضان «دشوار» به نظر می‌رسد.

بایدن در اظهاراتی به خبرنگاران، افزود که نگران خشونت‌ها در اورشلیم شرقی بدون برقراری آتش‌بس است.

از سوی دیگر حماس نیز اعلام کرد که از خواسته‌های خود برای آتش بس در غزه دست نمی‌کشد.

جنبش حماس که طرف اصلی مذاکرات غیر مستقیم با اسرائیل است، خواستار توقف همه جانبه عملیات نظامی اسرائیل در غزه و آغاز عملیات امدادرسانی، اسکان آوارگان و بازسازی مناطق جنگ‌زده شده است.

در همین حال روزنامه «اسرائیل هیوم» گزارش داد که مقامات تل‌آویو در حال رایزنی برای تسلیح برخی غیرنظامیان در نوار غزه برای تامین امنیت کاروان‌های کمک‌رسانی عازم این باریکه هستند.

به گزارش این روزنامه، این غیرنظامیان با گروه‌های مسلح از جمله حماس مرتبط نخواهند بود، اما درباره هویت آن‌ها توضیحی نداده است.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تصمیم گیری در این مورد را به تعویق انداخت.

به دلیل شرایط جنگی بین حماس و اسرائیل در نوار غزه و محدودیت‌های اعمال شده از سوی اسرائیل بر کرانه باختری، ماه رمضان امسال متشنج و غیر عادی خواهد بود.

فلسطینی‌ها هر ساله با آغاز ماه رمضان برای بازدید از قدس و برگزاری نماز در مسجد الاقصی آماده می‌شوند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، و از چهره‌های تندروی کابینه، تلاش کرد شرایط سخت‌تری پیش روی ورود نمازگزاران از سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ به قدس به اجرا بگذارد، اما به دلیل ترس از بروز بحران جدید در مناطق داخل اسرائیل بویژه در قدس، شورای جنگ درخواست او را نادیده گرفت.

با توجه به گزارش‌های اطلاعاتی، سرویس‌های امنیتی اسرائیل، کاهش محدودیت‌ها، عدم اتخاذ تصمیمات گسترده و اجازه ورود نمازگزاران در هفته اول ماه مبارک رمضان را مانند سال‌های گذشته توصیه کردند، اما در عین حال تاکید کردند که هر هفته جلسه‌ای برای ارزیابی وضعیت امنیتی برگزار می‌کنند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا