اقتصادی

ایستگاه راه‌آهن مشهد کجاست؟ | سایت انتخاب

(آوازه) :

با ورود به ایستگاه راه‌آهن مشهد، اولین حسی که به شما دست می‌دهد چیست؟ درست است؛ حال‌و‌هوای رسیدن به آستان امام هشتم و زیارت حرم آن امام همام. از این منظر، ایستگاه راه‌آهن مشهد همواره مکان خاطره‌انگیزی برای زائران و مسافران بوده است. همه‌ساله تعداد زیادی از زائران با تهیه بلیط قطار مشهد خود را به این شهر مقدس می‌رسانند؛ علاوه‌بر‌این، ایستگاه راه‌آهن مشهد یک اثر هنری و معماری منحصربه‌فردی است که مثل آیینه‌ای تاریخ، فرهنگ و هنر ایران را منعکس می‌کند. با ما همراه شوید تا بیشتر با این مکان آشنا شویم.

تاریخچه

ساخت خطوط راه‌آهن شمال-جنوب خراسان در سال 1316 آغاز شد و در سال 1320 به‌پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این پروژه از شهر گرمسار آغاز شده و در شهر شاهرود بهپایان رسید. با آغاز جنگ جهانی اول، توسعه این خط راه‌آهن به‌طور‌کامل متوقف شد. در سال 1323، توسعه این خط با هدف اتصال تهران به مشهد آغاز شد و در سال 1335 به‌پایان رسید. ساخت ایستگاه راه‌آهن قطار مشهد نیز هم‌زمان با ساخت خطوط راه‌آهن بوده و طی سالیان مختلف توسعه پیدا کرده و نوسازی شده است.

راه‌آهن مشهد دارای دو ایستگاه جداگانه برای بار و مسافر است، در این ایستگاه، هفت خط برای جابه‌جایی مسافران و چندین پایانه برای جابه‌جایی بار و امور گمرکی وجود دارد. ایستگاه راه‌آهن مشهد از‌جمله ایستگاه‌های بزرگ راه‌آهن در ایران است و ظرفیت فروش بلیط قطار و جابه‌جایی بیش از بیست میلیون مسافر در سال را دارد. میدان راه‌آهن، یکی از ورودی‌های زیبای شهر مشهد و یکی از مکان‌های تفریحی آن است. ایستگاه راه‌آهن مشهد در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.

موقعیت جغرافیایی

ایستگاه راه‌آهن شهر مشهد در شمال شهر و در فاصله‌ای نزدیک به مرکز شهر واقع شده است. این ایستگاه به‌عنوان یکی از مراکز حیاتی شهری شناخته می‌شود و دسترسی آسان به اماکن تاریخی و مذهبی مشهد از این محل امکان‌پذیر است. از این ایستگاه، مسافران به‌راحتی می‌توانند به اماکن مهم شهری مانند حرم مطهر امام‌رضا (ع)، موزه‌ها، بازارها و سایر جاذبه‌های گردشگری دسترسی پیدا کنند.

ایستگاه راه‌آهن مشهد یکی از ایستگاه‌های پرترافیک کشور است که به‌عنوان مبدا و مقصد بسیاری از مسیرهای تردد قطار محسوب می‌شود. تردد قطار بین این ایستگاه و شهرهای مختلفی از‌جمله تهران، یزد، بندرعباس، اصفهان، اراک، قم، تبریز، اهواز، ارومیه، کرمان، رشت، گرگان، زنجان، ساری، سمنان، شاهرود و بسیاری از شهرهای دیگر، به‌صورت رفت‌وبرگشت برقرار است.

قطارهای پرتردد در این مسیرها عبارت‌اند از قطار پنج‌ستاره نور، پنج‌ستاره فدک، چهارستاره سروش، چهارستاره غزال، چهارستاره سیمرغ، چهارستاره غدیر و سه‌ستاره پارسی. این قطارها بسته به نوع و کلاس آن‌ها دارای امکانات متنوعی از‌جمله کتابخانه، ویلچر، سرویس فرنگی، وای‌فای، سرویس خواب، سیستم تصویری، سیستم صوتی، پریز برق، بسته پذیرایی، فروش غذا در رستوران، سیستم تهویه، هدفون، ارتباط داخلی، چراغ مطالعه، روزنامه و بسته بهداشتی، هستند.

https://file.tesmino.ir/images/2024/04/images_1712389384_6610fd089c061.jpg

امکانات و تسهیلات رفاهی

وجود امکانات مختلفی مانند پارک‌ها رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و پارکینگ، در اطراف ایستگاه راه‌آهن مشهد باعث شده است که آسایش و راحتی بیشتری برای مسافران تامین شود. در داخل ایستگاه نیز امکانات مناسبی برای انتظار مسافران فراهم شده است. از‌جمله صندلی‌های نرم و مناسب و امکانات حمل‌ونقل برای جابه‌جایی وسایل.

در مقایسه با بسیاری از ایستگاه‌های راه‌آهن کشور، ایستگاه راه‌آهن مشهد دارای امکانات قابل‌توجهی است. برخی از امکانات و تسهیلاتی که برای رفاه حال مسافران در این ایستگاه وجود دارند عبارت‌اند از: امکانات بهداشتی، غرفه‌های فروشگاهی، نمازخانه، دستگاه‌های خودپرداز، شعبه بانک، تلفن همگانی، کیوسک مجهز به اینترنت، محلی برای شارژ تلفن همراه، انبار توشه، رستوران و غذاخوری، کیوسک راهنمای زائر و کیوسک رزرو هتل و مسجد.

از‌لحاظ حمل‌ونقل درون‌شهری، ایستگاه راه‌آهن مشهد از مترو، اتوبوس‌های شهری، تاکسی‌ها و خدمات اجاره خودرو برای انتقال مسافران به مناطق مختلف شهر و حتی خارج از شهر، بهره‌مند است. وجود چنین امکاناتی، به مسافران کمک می‌کند تا به‌سهولت و در اسرع وقت به مقصد خود رسیده و از سفر خود لذت ببرند.

معماری ایستگاه راه‌آهن مشهد

 ایستگاه راه‌آهن مشهد که توسط معماران ایرانی و فرانسوی طراحی شده است، دارای ویژگی‌های بسیار جالب و منحصربه‌فردی است. طراحی ساختمان آن با زاویه‌های خاصی انجام شده است که باعث ایجاد احساس عظمت و بزرگی در بیننده می‌شود. زاویه طاق ایستگاه با زاویه پل تاریخی ورسک همخوانی دارد که به طراحی منحصربه‌فرد آن کمک کرده است. در طراحی این ایستگاه، از معماری اشکانی الهام گرفته شده است که باعث ایجاد ارتباط با تاریخ و فرهنگ ایرانی شده و به ایستگاه رنگ‌و‌بوی فرهنگی و تاریخی بخشیده است.

همچنین در طراحی ساختمان ایستگاه راه‌آهن مشهد از سبک معماری هاترا و تیس‌پون الهام گرفته شده است. این موضوع زیبایی و شکوه بیشتری به آن بخشیده است. استفاده از ستون‌ها و طاق‌ها در این ایستگاه، زیبایی و استحکام آن را دوچندان کرده است و احساس استقامت و پایداری را به بیننده القا می‌کند. به‌طورکلی، معماری ایستگاه راه‌آهن مشهد با دارا‌بودن ویژگی‌های مذکور به‌مثابه یک اثر هنری و معماری منحصربه‌فرد در برابر دیدگان مسافران جلوه‌گری می‌کند.

https://file.tesmino.ir/images/2024/04/images_1712389384_6610fd08a2d8a.jpg

خرید بلیط قطار مشهد از سایت فلای تودی

اگر قصد سفر به شهر زیبای مشهد را از‌طریق قطار دارید، حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که در برخی مواقع و باتوجه‌به حجم بالای تقاضا برای مسافرت با قطار به این شهر، تهیه بلیط قطار مشهد کمی سخت می‌شود. به‌همین‌دلیل، بهتر است چند روز قبل از مسافرت نسبت به رزرو بلیط اقدام کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت فلای تودی به‌راحتی بلیط قطار خود را رزرو و خریداری کنید. با استفاده از خدمات وب‌سایت فلای تودی، تجربه‌ای جدید از سفر با قطار را خواهید داشت. از زمان خرید بلیط قطار تا لحظه ورود به قطار، همه‌چیز با فلای تودی ساده و روان است.

انتخاب کلاس مسافرتی، تهیه بلیط های گروهی با تخفیف‌های ویژه و خرید آسان بلیط قسمتی از خدماتی است که می‌توانید با فلای تودی تجربه کنید. فلای تودی جایی است که در آن آرامش و هیجان سفر با هم آغاز می‌شوند. از این به بعد، فقط کافی است به فلای تودی سر بزنید و بلیط سفرهای پرخاطره خود را تهیه کنید.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا