جهان

لاپید: به نتانیاهو پیشنهاد دادم به جای تندروها در کابینه حضور داشته باشم

(آوازه) :

العربیه: یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیل، سه‌شنبه 17 بهمن در مصاحبه‌ای با رادیو «103 اف ام» اسرائیل گفت، در جریان دیدارش با نتانیاهو برای کمک به تکمیل توافق مبادله زندانیان فلسطینی و اسرای اسرائیلی در نوار غزه به نتانیاهو پیشنهاد کرد که «افراط گرایان» را از کابینه دولت خود خارج کند تا وی جایگزین آنها شود.

 

لاپید در این مصاحبه گفت پیش شرط او برای ورود به دولت نتانیاهو، خروج ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و بتزلئل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل از کابینه دولت است.

 

او همچنین افزود: «به نتانیاهو گفتم که به جای افراطگرایان وارد می‌شوم تا معامله مبادله اسرای اسرائیلی با زندانیان فلسطینی را تکمیل کنم».

 

او تاکید کرد که بدون بازگشت اسرای اسرائیلی از غزه به خانواده‌هایشان هیچگونه «پیروزی نظامی» حاصل نخواهد شد.

 

نتانیاهو هیچ تمایلی نشان نداد

 

لاپید در عین حال فاش کرد که نتانیاهو تمایلی به حذف بن گویر و اسموتریچ نداشته است.

 

او گفت: «به نظر نمی‌رسد که نتانیاهو بخواهد اسموتریچ و بن گویر را از دست بدهد و این از نظر من خطرناک است.»

 

لاپید دولت نتانیاهو را به رها کردن اسرائیلی‌ها متهم کرد و گفت: «دولت شهروندان خود را رها کرد و امنیت آنها را تضمین نکرد، بنابراین ما به دولت دیگری نیاز داریم که از شهروندانش محافظت کند».

 

او با اشاره به اینکه دولت فعلی در سطح بین‌المللی به اسرائیل آسیب زده است، گفت: «ما نباید به وضعیتی می‌رسیدیم که شهروندان اسرائیلی تحت تحریم قرار بگیرند، زیرا این وضعیت ما را در فهرست کشورهایی قرار می‌دهد که هم ردیف ایران هستند».

 

آمریکا چند روز پیش چهار شهرک نشین اسرائیلی را به دلیل اعمال خشونت آمیز علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری تحریم کرد.

 

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، فرمان اجرایی را امضا کرد که به موجب آن شهرک نشینانی که در اقدامات خشونت آمیز در کرانه باختری شرکت می‌کنند، تحریم‌‌هایی علیه آنان اعمال خواهد شد.

 

بر اساس این فرمان اجرایی، وزارت خارجه آمریکا از اعمال تحریم‌های مالی علیه چهار نفر که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اقداماتی که صلح، امنیت یا ثبات در کرانه باختری رود اردن و یا با اعمال خشونت، امنیت غیرنظامیان را تهدید کرده‌اند، خبر داد.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا