جهان

سازمان جهانی بهداشت: درک وضعیت جهنمی غزه آسان نیست

(آوازه) :

یورونیوز: رئیس سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه ضمن «جهنمی» توصیف کردن شرایط در غزه خواستار آتش بس و دستیابی به یک «راه حل واقعی» برای مناقشه اسرائیل و فلسطین شد.

 

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تحت تاثیر احساسات ناشی از شرایط اسفناک حاکم بر غزه و جان باختن بیش از ۲۵ هزار فلسطینی در این باریک تحت محاصره، خواستار توقف حملات اسرائیل به غیرنظامیان و آتش‌بس شد.

 

آقای  آدهانوم بخشی از دوران کودکی خود را در جنگ سپری کرده و فرزندانش نیز مخفی شدن در پناهگاه‌ها حین بمباران‌ها و درگیری‌های مرزی میان اتیوپی و اریتره را طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ میلادی تجربه کرده‌اند. 

 

وی در نشستی با حضور مدیران ارشد و هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت که به موضوع «وضعیت اضطراری بهداشتی در غزه» اختصاص داشت تاکید کرد: «بواسطه تجربه‌‌ای که داشتم اعتقاد دارم که جنگ به جز دامن زدن به خشونت، نفرت، رنج و عذاب و ویرانی بیشتر، هیچ دستاوردی به همراه ندارد؛ پس لازم است که در پی صلح و آتش‌بس باشیم و مشکل موجود را از طریق سیاسی حل کنیم.»

 

وی پیش از اتمام سخنانش خظاب به حاضران در نشست گفت: «فکر می‌کنم همه شما راه‌حل دو کشور و غیره را بارها تکرار کرده‌اید؛ امیدوارم این جنگ پایان یابد و به یک راه‌حل واقعی برای حل مناقشه جاری تبدیل شود.»

 

این در حالیست که اسرائیل همچنان تاکید دارد که جنگ جاری در غزه تنها با نابودی حماس و بازگشت کلیه گروگان‌ها پایان خواهد یافت؛ جنگی که تاکنون به جان باختن ده‌ها هزار غیرنظامی از جمله شمار زیادی زن و کودک منجر شده است.

 

سفیر اسرائیل در واکنش به اظهارات تدروس آدهانوم، آنرا نشان دهنده «شکست کامل سیاست‌های حاکم بر سازمان بهداشت جهانی» قلمداد کرد.

 

میراو ایلون، سفیر و نماینده اسرائیل نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو در این خصوص تصریح کرد که اظهارات تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان بهداشت جهانی «تجسم رویکرد اشتباه» این سازمان از هفت اکتبر به این سو است.

 

وی در توجیه این سخنان گفت که آقای آدهانوم در اظهارات خود «هیچ اشاره‌ای به افراد به گروگان گرفته شده توسط حماس، کشتار غیرنظامیان اسرائیلی، نظامی کردن بیمارستان‌ها و استفاده حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی» نکرده است.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا