جهان

روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است

(آوازه) :

تسنیم: اطلاعات بدست آمده از گزارش اداره کل گمرک جمهوری خلق چین نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه در سال گذشته ۱۰۷ میلیون تن نفت به این کشور صادر کرده که ۲۴ درصد بیشتر از حجم آن در سال ۲۰۲۲ است. بدین ترتیب، روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است.

در این گزارش یادآوری شده که ارزش این تامین انرژی در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۰.۶ میلیارد دلار بوده که ۳.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

در عین حال در پایان سال ۲۰۲۳ روسیه جایگاه نخست خود در بین بزرگترین تامین کنندگان نفت چین را برای خود حفظ کرد. پس از روسیه، عربستان سعودی (۸۶ میلیون تن) و عراق با ۵۹ میلیون تن در جایگاه سوم قرار دارند.

پیش از این، در اواسط ماه دسامبر، اداره گمرک چین گزارش داده بود که گردش مبادلات تجاری بین روسیه و چین در ۱۱ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۶.۷ درصد افزایش یافته و به رکورد تاریخی ۲۱۸.۱۷ میلیارد دلار رسیده است. فدراسیون روسیه عمدتا نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ به چین صادر می‌کند.

در اواخر ماه دسامبر، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه، در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که این کشور قصد دارد سهم عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی خود به کشور‌های اروپایی را به ۴ تا ۵ درصد از کل صادرات در سال ۲۰۲۴ کاهش دهد. وی در عین حال تاکید کرد که درصد عرضه نفت و محصولات انرژیبه چین به ۴۵ تا ۵۰ درصد و سهم صادرات روسیه به هند نیز به ۴۰ درصد افزایش یافته است

بانک مرکزی روسیه روز جمعه در بیانیه‌ای در وب سایت رسمی خود اعلام کرد که بدهی خارجی این کشور از اول ژانویه سال ۲۰۲۳ تاکنون به میزان ۵۷ میلیارد دلار کاهش یافته است. طبق این اطلاعات، بدهی خارجی روسیه تا اول ژانویه ۲۰۲۴ بالغ بر ۳۲۶.۶ میلیارد دلار بوده است که در طول یک سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در اواسط ماه دسامبر، بانک جهانی گزارش داد که در پایان سال ۲۰۲۲، هند تنها کشوری بود که بدهی روسیه به آن افزایش یافته و به ۷۷۷ میلیون دلار رسید. بدهی روسیه به کره جنوبی با ۲۵ درصد کاهش به ۲۰۹.۸ میلیون دلار و به فرانسه ۱.۸ برابر کاهش یافته و به ۱۷۷.۸ میلیون دلار رسید.

در همان زمان وطبق گزارش بانک جهانی مشخص شد که بدهی کشور‌های خارجی به روسیه در سال گذشته حدود ۸.۷ درصد افزایش یافته و به ۲۸.۹ میلیارد دلار رسید. در پایان سال ۲۰۲۲، ۳۷ کشور خارجی بدهی معوقه بهروسیه داشتند.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا