جهان

درخواست بایدن از کنگره: فروش جنگنده‌های اف‌۱۶ به ترکیه را بدون تاخیر تایید کنید

(آوازه) :

بی بی سی: رویترز گزارش داد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نامه‌ای به رهبران کمیته‌های کلیدی کنگره آمریکا گفته است زمانی که ترکیه موافقت خود را با پیوستن سوئد به ناتو نهایی کند، دولت از آن‌ها خواهد خواست که با فروش «جنگنده‌های اف‌۱۶»به ترکیه موافقت کنند.

یک مقام آمریکایی در همین رابطه گفته است که آقای بایدن در این نامه از اعضای ارشد جمهوریخواه و دموکرات کمیته‌های روابط خارجی سنا و امور خارجی مجلس نمایندگان درخواست کرده است تا از کنگره بخواهند که فروش این جنگنده‌ها را «بدون هر گونه تاخیری» تایید کنند.

چهار منبع دیگر هم به رویترز گفته‌اند که کاخ سفید با فرستادن این نامه از اعضای کنگره خواسته تا با فروش «جنگنده‌های اف‌۱۶» به ترکیه به ارزش ۲۰ میلیارد دلار موافقت کنند.

پارلمان ترکیه روز سه شنبه پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد و به این ترتیب مانع بزرگی را که برای گسترش این ائتلاف نظامی غرب پس از ۲۰ ماه تاخیر ایجاد شده بود، برطرف شد.

براساس گزارش رویترز تاخیر ترکیه در تصویب عضویت سوئد در ناتو مانع بزرگی برای جلب موافقت کنگره آمریکا برای قرارداد هواپیماهای‌های جنگنده بود. قانونگذاران آمریکا گفته بودند که منتظر تایید ترکیه برای عضویت سوئد در ناتو از جمله امضای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور قبل از تصمیم گیری در مورد موافقت با فروش «جنگنده‌های اف ۱۶ » به ترکیه هستند.

وزارت خارجه آمریکا همچنین روز گذشته از ترکیه خواست تا به طور رسمی موافقت با پیوستن سوئد به ناتو را نهایی کند که برای انجام این کار، آقای اردوغان باید این قانون را امضا کند و سپس در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شود.


منبع

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا